دانشجوی عمران باید حدود 140 الی 150 واحد درسی را بگذراند تا موفق به اخذ مدرک کارشناسی شود که این تعداد واحد درسی را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد.

گروه اول درس‌های عمومی است که حدود 20 واحد را شامل می‌شود. درس‌هایی نظیر زبان و ادبیات فارسی، معارف، تنظیم خانواده، زبان انگلیسی، کارآفرینی، تربیت بدنی و… در این گروه قرار می‌گیرد.

گروه دوم درس‌های پایه است که حدود 40 واحد را شامل می‌شود. درس‌هایی مانند ریاضیات 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات، محاسبات عددی، فیزیک مکانیک و حرارت، دینامیک و مکانیک سیالات در این گروه قرار می‌گیرند.

گروه سوم که حدود 80 واحد را شامل می‌شود درس‌های تخصصی رشته‌ی عمران است. به طور کلی درس‌های تخصصی رشته‌ی عمران را می‌توان به دو گروه محاسباتی و غیر محاسباتی تقسیم کرد.

الف) درس‌های غیر محاسباتی عموماً به بحث و بررسی درباره‌ی خواص مواد و مصالح ساختمانی و انواع آن و چگونگی اجرای فنی جزء‌به‌جزء قسمت‌های مختلف انواع ساختمان و سازه‌ها بر اساس نقشه‌های مهندسی، همراه با رعایت استاندارد می‌پردازد.

درس‌هایی نظیر مواد و مصالح ساختمانی، زمین‌شناسی، نقشه‌کشی معماری و سازه (دستی و رایانه‌ای)، آیین‌نامه‌های ساختمانی، مبانی معماری و شهرسازی، محوطه‌سازی، ماشین‌آلات ساختمانی و راهسازی و… و زبان تخصصی از این دسته‌اند.

ب) درس‌های محاسباتی که به نوعی پاشنه‌ی آشیل رشته‌ی عمران است، عامل تمایز این رشته با رشته‌‌ی معماری محسوب می‌شود؛ بنابراین از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور کلی درس‌های محاسباتی را می‌توان در دو شاخه طبقه‌بندی کرد:

1) شاخه‌ی اول محاسبات ایستایی (پایداری) و مقاومت سازه در برابر انواع بارهای وارده است که در این مبحث مجموعه‌ای از درس‌ها از جمله استاتیک، مقاومت مصالح، تحلیل و بارگذاری سازه، مهندسی زلزله، محاسبات سازه‌های فولادی و بتنی، طرح اختلاط بتن، روسازی راه و… قرار می‌گیرند.

2) شاخه‌ی دوم مربوط به ایستایی زمینی است که سازه (ساختمان یا راه) بر روی آن قرار می‌گیرد. هم‌چنین چگونگی برداشت و پیاده‌سازی نقشه‌های فنی و برآورد هزینه‌ی پروژه نیز در این گروه قرار دارد. درس‌هایی نظیر مکانیک خاک، مهندسی پی، راهسازی، نقشه‌برداری، هیدرولوژی، هیدرولیک، مهندسی آب و فاضلاب، متره و برآورد و… در این گروه طبقه‌‌بندی می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در هر دو گروه محاسباتی و غیر محاسباتی درس‌های تخصصی و حتی در درس‌های عمومی و پایه نیز درس‌هایی به عنوان درس‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی قرار دارند که مجموعاً کم‌تر از 20 واحد را شامل می‌شوند. از جمله آزمایشگاه فیزیک مکانیک، کارگاه قالب‌بندی و آرماتور، کارگاه تأسیسات برقی و مکانیکی، کارگاه جوش‌کاری، آزمایشگاه خاک، بتن و مقاومت مصالح.

 

دانش کنترل، چنان که از نامش بر مي آيد کنترل رفتار سيستمهاي مختلف با توجه به وروديهاي داده شده را بر عهده دارد. به طور کلي در تمام سيستمها، مسأله کنترل خودکار تغيير رفتار سيستم براي نزديک کردن پاسخهاي آن به مقادير مطلوب، همواره مورد نظر مي باشد. از آنجايي که مثالهاي فراواني در اين مورد از کنترلهاي يک کوره گرفته تا کنترل سفينه هاي فضايي و موشکها وجود دارد، يک متخصص کنترل بايد با علوم متنوعي سروکار داشته باشد. از اين رهگذر، بررسي انواع سيستمها، روشهاي کنترل کننده براي يک سيستم و شبيه سازي سيستمها از بحثهاي اوليه اين دانش، محسوب مي گردد. اين سيستمها ممکن است برقي، مکانيکي، شيميايي و حتي اقتصادي باشند. دانشجويان اين رشته فارغ از نوع سيستم به روشهاي بررسي سيستم مي پردازند و بدين ترتيب به شرط آشنايي با خصوصيات اين سيستم مورد نظر قادر به تجزيه و تحليل و کنترل آن خواهند بود.
 
بنابراين در يک نگاه، هدف از ايجاد اين رشته بينه سازي سيستمها، بهبود کيفيت و ارزانتر شدن فرآورده ها و گسترش ميزان توليد و ماشيني کردن بسياري از عمليات تکراري و خسته کننده دستي مي باشد. اين رشته در دوره کارشناسی، ارشد و دکترا در ايران ارائه مي گردد و دانش آموختگان قادرند در رشته هايي همچون الکترونيک، قدرت، مخابرات و کنترل و بيوالکترونيک به تحصيلات خود ادامه دهد.
 
در صنعت برق، مسؤوليتها برحسب ولتاژ، تفکيک و تقسيم بندي شده است. همانطور که اطلاع داريد توليد نيروگاهها براي اينکه تا محل توزيع با افت ولتاژ مواجه نشود و از ميزان تلفات، کاهش پيدا کند ولتاژ را در سطوح 400 کيلو ولت و 230 کيلو ولت افزايش مي دهند. در محل توليد و در چند طبقه از ولتاژ به محل مصرف ولتاژ کاهش پيدا مي کند که يکي از سطوح کاهش ولتاژ، ولتاژ 63 کيلو ولت است.
 
پستهايي که در نقاط مختلف تهران و نواحي پراکنده شده به نام پستهاي فوق توزيع و يا 63 کيلو ولت، 20 کيلو ولت از اين مرکز کنترل مي شوند يعني بدون اينکه آپراتور در محل حضور داشته باشد از راه دور، کليه اطلاعات پستهاي فوق توزيع که متجاوز از 100 پست فوق توزيع هستند انتقال داده باشد و در اينگونه مراکز، کنترل مي شود.
 
مجموعه عواملي که در اين مرکز مشغول اند، از تخصصهاي مختلفي بهره مند هستند. عمدتاً راهبري اين نوع سيستمها با تحصيل کرده هاي رشته کنترل و برق است که عمدتاً مهندس و يا فوق ليسانس برق هستند و ديسکوشرهايي که پشت کنسولهاي اين مراکز، اِعمال به کنترل از راه دور پستهاي فوق توزيع را مي کنند تخصص فوق ديپلم برق دارند و بايد تجربه طولاني کاري داشته باشند و درآمد آنها نسبت به يک فردي که تازه از دانشگاه وارد به بازار کار شده دو برابر اين ميزان است و مشغله کاري آنها 24 ساعته است؛ يعني در تمام طول شبانه روز بايد به روند توزيع برق، اشراف و کنترل داشته باشند به دليل اينکه سيستم برق، يک پروسه ممتد و پشت سرهمي است که امکان اينکه وقفه اي در توزيع آن ايجاد شود اصلاً مجاز نيست به همين دليل مي توان گفت کار در اين مرکز که به طور شبانه روزي صورت مي گيرد کار سختي است.
 
دانشجويان رشته مهندسي برق گرايش کنترل با گذراندن دروس عمومي 57 واحد دروس اصلي، 27 درس تخصصي، 8 واحد درس اختياري مي گذرانند که از آن ميان مهمترين آن از اين قرار است.
 
1- کنترل سيستمهاي خطي که روشهاي کنترل فرآيند و سيستم با استفاده از فرمهاي رياضي را به دانشجويان مي آموزد.
 
2- کنترل صنعتي که به چگونه عمل کردن روشهاي موجود در کنترل سيستمهاي خطي مي پردازد. اين درس بيشتر حالتهاي فيزيکي مثلاً سيستمهاي هيدورليک و نيوماتيک را مورد بررسي قرار مي دهد.
 
3- کنترل مدرن که سيستمهاي مختلف دارويي، شيميايي و مانند آن را بررسي نموده و به شکل کلي و جامع، روشهاي کنترل هر سيستم واقعي و عمومي را بيان مي کند.
 
4- کنترل ديجيتال و غيرخطي و آزمايشگاه کنترل ديجيتال که چگونگي استفاده کامپيوتر براي کنترل از فرآيندها را به دانشجويان مي آموزد.
 
5- ابزار دقيق و آزمايشگاه ابزار دقيق که به شکل نظري و عملي دانشجويان را با تستگرها آشنا مي سازد.
 
6- ريز پردازنده و آزمايشگاه ريز پردازنده که به صورت نظري و عملي به دانشجويان، مکانيزه و کنترل فرآيند و کامپيوتري کردن را مي آموزد.
 
در شرايط فعلي جهان، مهندسين کنترل بيشتر در جوامع صنعتي داراي بازار کار مناسب هستند، با اين حال گرايش نوين، به سوي اتوماسيون يعني خودکار کردن سيستمها نياز ِ به اين سيستم و دانش آموختگان آن را بيشتر نموده است، بنابراين بازار کار اين رشته بستگي به سياستهايي دارد که در مورد يک حوزه به اجرا در مي آيد.
 
از آنجايي که کنترل فرآيند در يک سيستم مثلاًً يک کارخانه به روش قديمي يا روش جديد کامپيوتري صورت نگيرد، لذا وجود مهندس کنترل بستگي به روش کنترل فرآيند دارد. با اين همه چنانکه گفته شد همگام با تقويت ماهيت خودکار نمودن سيستمها که ضرب آهنگ شتابان يافته، آينده اي روشن براي اين رشته متصور است.

 

مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده‌است بطوری که تشخیص بدون دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

تاکنون دستگاه‌هایی از جمله EEG ,ECG ,MRI ,CT-Scan کمک بسیار بزرگی به پزشکی نموده‌اند و هم راستای وسایل تشخیصی وسایل و ملزومات درمانی گسترش یافته تا بیماران را به گونه‌ای تحت درمان قرار گیرند که می‌توان سمعک، ونتیلاتور، دیالیز(تراکافت)، اولتراسوند و کاربردهای متعدد لیزر را نام برد. مهندس پزشکی در گام‌های اولیه بهره‌برداری، تعمیر، پشتیبانی و نگهداری و تنظیم و استانداردسازی دستگاه‌ها را انجام می‌دهد و در مراحل بالاتر توسعه، ارتقا و بهبود دستگاه‌های پزشکی و یا حتی می‌تواند به طراحی و ساخت یک دستگاه اقدام کند.

در این رشته به علت ابداعات و نوآوری وسیعی که صورت می‌گیرد شاخه‌های جدیدی از مهندسی پزشکی سازمان می‌گیرند.

ضرایب درسها در آزمون کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی پزشکی:

زبان عمومی و تخصصی                ضریب 3

ریاضیات(معادلات دیفرانسیل،ریاضی مهندسی،آمار)                      ضریب 4

مدارهای الکتریکی 1و2                 ضریب 4

کنترل خطی                               ضریب  4

تجزیه و تحلیل سیستمها              ضریب  4

الکترونیک1و2                              ضریب3

بررسی سیستمهای قدرت1            ضریب  0

ماشین های الکتریکی1و2              ضریب0

الکترومغناطیس                           ضریب1

مقدمه ای بر مهندسی پزشکی      ضریب   1

 

 

   "مکانیک؛ یعنی تعمیر خودرو و مهندس مکانیک؛ یعنی فردی با دست‌های آلوده به بنزین یا روغن ماشین! چنین دیدگاهی را می‌توانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید، در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی، تقریباً هیچ ارتباطی با شغل مکانیکی ماشین ندارد. البته دانشجویان در این رشته با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم‌های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه‌ای آشنا می‌شوند اما به تعمیر خودرو نمی‌پردازند. در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود، طرحی نو در زمینه فن شناسی وضعیت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.این رشته‌ را شاید بتوان‌ از نقطه‌ نظر تنوع‌ موضوعات‌ تحت‌ پوشش‌، جامع‌ترین‌ رشته‌ مهندسی‌ به‌ شمار آورد. چون‌ رشته‌ مهندسی‌ مکانیک‌ در برگیرنده‌ تمامی‌ علوم‌ و فنونی‌ است‌ که‌ با تولید، تبدیل‌ و استفاده‌ از انرژی‌، ایجاد و تبدیل‌ حرکت‌ و انجام‌ کار، تولید و ساخت‌ قطعات‌ و ماشین‌آلات‌ و به‌ کارگیری‌ مواد مختلف‌ درساخت‌ آنها و همچنین‌ طراحی‌ و کنترل‌ سیستم‌های‌ مکانیکی‌، حرارتی‌ و سیالاتی‌ مرتبط‌ می‌باشد.به‌ عبارت‌ دیگر محاسبات‌ فنی‌، مدلسازی‌ و شبیه‌سازی‌، طراحی‌ و تهیه‌ نقشه‌ها، تدوین‌ روش‌ ساخت‌، تولید و آزمایش‌ تمامی‌ ماشین‌ آلات‌ و تأسیسات‌ موجود در دنیا، با تکیه‌ بر توانایی‌های‌ مهندسین‌ مکانیک‌ انجام‌ می‌گیرد. مهندسی‌ مکانیک‌ دارای‌ گرایش‌های‌ "طراحی‌ جامدات‌" ، "حرارت‌ و سیالات‌" ، "ساخت‌ و تولید" و "مهندسی‌ دریا" است‌.
 
گرایش‌ حرارت‌ و سیالات:
 
‌در گرایش حرارت و سیالات، عوامل مؤثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه می‌شود و اثر عبور سیال بر محیط، مانند نیروهایی که در نتیجه عبور خود در محل ایجاد می‌کند یا طول‌های ناشی از افزایش یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه، بررسی می‌شود. به عبارت دیگر دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ در زمینه‌ تهویه‌ مطبوع‌، دستگاه‌های‌ آب‌ و فاضلاب‌ و گرم‌کننده‌ ساختمان‌ها مطالعه می‌کنند و درباره‌ طراحی‌ نیروگاه‌ها، موتورهای‌ احتراق‌ داخلی‌ و طراحی‌ انواع‌ موتورهای‌ درونسوز اتومبیل آموزش می‌بینند.
 
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
 
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های مختلف مهندسی مکانیک:
 
ریاضیات‌، فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، علم‌ مواد، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء، انتقال‌ حرارت‌، دینامیک‌ ماشین‌، ارتعاشات‌ مکانیکی‌، کنترل‌ اتوماتیک‌.
 
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ حرارت‌ و سیالات‌:
 
توربوماشین‌، توربین‌ گاز و موتور جت‌، موتورهای‌ احتراق‌ داخلی‌، سوخت‌ و احتراق‌، نیروگاه‌، تهویه‌ مطبوع‌، سیستم‌های‌ تبرید و سردخانه‌، سیستم‌های‌ انتقال‌ سیال‌، کنترل‌ آلودگی‌ محیط‌ زیست‌.( بسیاری از درس‌های مهندسی مکانیک در گرایش‌های مختلف همراه با آزمایشگاه و کارگاه است.)
 
گرایش‌ طراحی‌ جامدات:
 
‌مهندس‌ طراح‌ جامدات‌ باید تمامی‌ نیروها و گشتاورهایی‌ را که‌ به‌ هر عضو ماشین‌ وارد می‌شود بررسی‌ کرده‌ و بهترین‌ حالت‌ قطعه‌ مورد نظر را برای‌ تمامی‌ آن‌ نیروها و گشتاورها و همچنین‌ برای‌ داشتن‌ بهترین‌ کارایی‌ به‌ دست‌ آورد و کارایی‌ مناسب‌ آن‌ قطعه‌ را در زمان‌ طولانی‌ تضمین‌ کند. همچنین‌ طراحی‌ سیستم‌، طراحی‌ ماشین‌های‌ تراش‌، فرز، چاپ‌ و قسمت‌های‌ تعلیق‌، سیستم‌های‌ انتقال‌ قدرت‌ و دینامیک‌ یک‌ خودرو، توسط‌ مهندسین‌ این‌ گرایش‌ طراحی‌ می‌شود. در ضمن‌ در یک‌ هواپیما قسمت‌های‌ مربوط‌ به‌ فرود، پرواز، کنترل‌ پرواز به‌ نحوی‌ مربوط‌ به‌ طراحی‌ جامدات‌ می‌گردد.
 
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ طراحی‌ جامدات‌:
 
روش‌های‌ تولید و کارگاه‌، طراحی‌ مکانیزم‌ها، یاتاقان‌ و روغنکاری‌، روش‌های‌ طراحی‌مهندسی‌، طراحی‌ ماشین‌های‌ ابزار و تولید، طراحی‌ بدنه‌ و شاسی‌ خودرو، طراحی‌ ماشین‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، ساخت‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، رباتیک‌.
 
گرایش‌ ساخت‌ و تولید:
 
یک‌ قطعه‌ باید به‌ چه‌ روشی‌ ساخته‌ شود تا دارای‌ تولیدی‌ سریع‌، ارزان‌ و همچنین‌ کیفیت‌ مناسب‌ و کارایی‌ مطلوب‌ باشد؟ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ مهم‌ بر عهده‌ مهندسین‌ گرایش‌ ساخت‌ و تولید است‌. گرایش‌ ساخت‌ و تولید به‌ زمینه‌های‌ کاربردی‌ مهندسی‌ مکانیک‌ می‌پردازد و مهندس‌ این‌ گرایش‌ در زمینه‌ شکل‌ دادن‌ فلزات‌، طراحی‌ قالب‌ها و ساخت‌ قطعه‌های‌ گوناگون‌ فعالیت‌ می‌کند.
 
دروس‌ تخصصی‌ مجموعه‌ ساخت‌ و تولید:
 
قالب‌ و پرس‌، ماشین‌های‌ کنترل‌ عددی‌، اندازه‌گیری‌، تولید مخصوص‌، هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌
 
گرایش‌ مهندسی‌ دریا:
 
دانشجوی‌ مهندسی‌ دریا گرایش‌ کشتی‌سازی‌ مسائلی‌ از قبیل‌ طراحی‌ بدنه‌، استحکام‌ بدنه‌، سیستم‌های‌ پیشرانه‌، پایداری‌ کشتی‌ در مقابل‌ امواج‌ کناری‌ و جانبی‌ کشتی‌ و طراحی‌ سیستم‌های مربوط‌ به‌ ناوبری‌ را مطالعه‌ می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر یک‌ مهندس‌ دریا، مهندس‌ مکانیکی‌ است‌ که‌ در کاربردهای‌ دریایی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شود. گفتنی‌ است‌ این‌ گرایش‌ تنها در دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ ارائه‌ می‌شود و در دانشگاه‌های‌ دیگر به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ مجزا مطرح‌ است‌.
 
 
توانایی‌های‌ لازم :
 
دانشجوی‌ مهندسی‌ مکانیک‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ بوده‌ و همچنین‌ از هوش‌، استعداد و قدرت‌ تجسم‌ خوبی‌ برخوردار باشد. فعالیت‌ در رشته‌ مهندسی‌ مکانیک‌ بسیار متنوع‌ است‌ و در نتیجه‌ هم‌ دانشجوی‌ علاقه‌مند به‌ کارهای‌ تئوریک‌ می‌تواند جذب‌ این‌ رشته‌ شود‌ و در بخش‌های‌ نظری‌ و تئوری‌ فعالیت‌ کند و هم‌ دانشجوی‌ خلاق‌ و علاقه‌مند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و دستگاه‌های‌ مختلف‌ می‌تواند این‌ رشته‌ را انتخاب‌ نماید.
 
 
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
 
توسعه‌ سخت‌ افزاری‌ و رشد مسایل‌ مهندسی‌، گرایش‌ به‌ سمت‌ تولید داخل‌ و ایجاد تکنولوژی‌ تولید تجهیزات‌ و وسایل‌ در داخل‌ کشور و روی‌ آوردن‌ به‌ خدمات‌ مهندسی‌ در داخل‌ کشور به‌ علت‌ محدودیت‌های‌ ارزی‌ و کاهش‌ درآمدهای‌ نفتی‌، باعث‌ رشد چشمگیر بازار کار مهندسین‌ مکانیک‌ در ایران‌ شده‌ است‌. یک‌ مهندس‌ مکانیک‌ در حال‌ حاضر در زمینه‌های‌ مختلفی‌ فعالیت‌ می‌کند که‌ از جمله‌ آنها می‌توان‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماشین‌آلات‌ و قطعات‌ آنها، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ مکانیکی‌ نیروگاه‌ها، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ و سیستم‌های‌ انتقال‌ و تصفیه‌ آب‌، سیستم‌های‌ مکانیکی‌ وکنترلی‌ پالایشگاه‌ها و کارخانجات‌ شیمیایی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ حرارتی‌ و برودتی‌ ساختمان‌ها ، ساخت‌ ماشین‌آلات‌ تغلیظ‌ و بازیافت‌ مواد مثل‌ کارخانجات‌ قند، کاغذ سازی‌ ، سیمان‌، نساجی‌، نمک‌ و کنسانتره‌، طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و تجهیزات‌ حمل‌ و نقل‌ زمینی‌، دریایی‌ و هوایی‌، ساخت‌ تجهیزات‌ دفاعی‌ و ساخت‌ ربات‌ها، بازوهای‌ مکانیکی‌ و سیستم‌های‌ تولید را نام‌ برد. در ضمن‌ یک‌ مهندس‌ مکانیک‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ کارشناس‌ و مشاور فنی‌ در بانک‌ها، شرکت‌های‌ سرمایه‌گذاری‌ و بیمه‌ و شرکت‌های‌ بازرسی‌ و نظارت‌ امور بین‌المللی‌ فعالیت‌ کند.