چرا قیمت مانیتور کامپیوتر از تلویزیون بیشتره ؟

یکی از مهم ترین دلایل گران بودن مانیتور نسبت به تلویزیون این است که مانیتور ها تراکم پیکسلی بیشتری دارند یعنی تعداد پیکسل های بیشتری برای درست کردن تصویر دارند. دلیل این مسئله این است که کاربران کامپیوتر، باید از فاصله نزدیک به مانیتور نگاه کنند. موقعی که شما از فاصله نزدیک به مانیتور نگاه می کنید، نباید پیکسل ها را ببینید، یعنی باید انقدر چگالی پیکسل زیاد باشد که وضوح تصویر و خطوط و نوشته ها مات و Blur نشوند. اما در تلویزیون اینطور نیست چون فاصله کاربر تا تلویزیون بیشتراست و جزئیات خیلی مهم نیستند.

 

قیمت مانیتور کامپیوتر و تلویزیون

 

تاخیر ورودی یا input Lag در مانیتور ها خیلی کمتره است ( معمولا زیر 5 میلی ثانیه) این در حالی است که اغلب تلویزیون ها تاخیر ورودی 10 میلی ثانیه دارند.

نکته مهم بعدی این که در مانیتور های حرفه ای، تکنولوژی های G-sync انویدیا و یا Freesync شرکت AMD استفاده شده است.

مزایای این تکنولوژی چیست؟

اصطلاحی هست به نام Screen Tearing. یعنی تصویر نمایش گر پاره شده است . در تصویر زیر می توانید حالت Screen Tearing را ببینید. در این حالت، قسمتی از تصویر بریده می شود، در واقع در این حالت فریم ها جا می مانند. برای این که این اتفاق پیش نیاید، تکنولوژی های G-sync و یا Freesync  رو داخل مانیتور ها طراحی می کنند. G-sync به مانیتور اجازه می دهد تا پردازش فریم رو با پردازنده گرافیکی هماهنگ کند تا پارگی تصویر بوجود نیاد. این قابلیت در تلویزیون ها وجود ندارد یا خیلی کم وجود دارد.

قیمت مانیتور کامپیوتر و تلویزیون

مانیتور ها بیشتر برای تصاویر استتیک Static طراحی می شوند یعنی تصاویری که حرکت زیادی ندارند. مثلا شما شاید مدت ها در یک صفحه وب یا در محیط یک نرم افزار کار کنید و فقط  تصاویر در مرکز مانیتور حرکت کنند و رنگ ها عوض شوند. تمام تلویزیون های قدیمی و حتی LCD ها، وقتی زیادی روی یک رنگ خاصی بمانند، تصویر را به صورت سایه دار نشان می دهند، این مسئله در مورد تلویزیون های CRT قدیمی به وضوح دیده می شد و در LCD ها هم وجود دارد اما خیلی ضعیف. برای این که این مشکل پیش نیاید، مانیتور ها را طوری میسازند که زود به زود بتواند پیکسل ها را ریفرش کند تا در یک موقعیت نمانند و تصاویر مات نشوند.

 

قیمت مانیتور کامپیوتر و تلویزیون

 

دلیل این که قیمت مانیتور ها از تلیزیون ها در شرایط یکسان بیشتر است، این است که تکنولوژی های خاصی در مانیتور ها به کار می رود و دقت بیشتری روی کیفیت مانیتور ها صورت می گیرد، چون باید با یک کامپیوتر هماهنگی داشته باشد. در حال حاضر مانیتور هایی که مخصوص گیم، طراحی می شوتد قیمت بالایی نسبت به مانیتورهای معمولی دارند.

 

قیمت مانیتور کامپیوتر و تلویزیون