سلول های خورشیدی، سردمداران انرژی های پاک

   سلول های خورشیدی را امروزه می توان به عنوان سردمداران انرژی های پاک به حساب آورد. توجه به این فناوری موجب تنوع در این فناوری گردیده است. لذا انتخاب درست و بهینه از بین سلول های خورشیدی موجود در بازار امری مهم و خطیر می باشد. دو نوع سلول خورشیدی مونو کریستال و پلی کریستال را می توان به عنوان مهم ترین سلول های خورشیدی موجود در بازار ایران اشاره نمود که هریک دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند.

سلول های کریستالی :

   این دسته سلول های کریستالی رایج ترین نوع سلول های خورشیدی می باشند که در ساختار آنها از سیلیکون استفاده گردیده است. وجود پوشش AR بر روی سطح این سلول ها مشخص کننده میزان نور عبوری از آنها و وارد شده به سلول می باشند.

سلول های منو کریستال و پلی کریستال :

   سلولهای مونوکریستال با استفاده از یک کریستال بزرگ سیلیس تولید می شوند در صورتی که برای ساخت سلولهای پلی کریستال از تجمع چندین کریستال سیلیس در یک سلول استفاده می شود. نکته قابل توجه در کاربرد سلولهای خورشیدی در اینجاست که پنلهای ساخته شده از سلولهای مونوکریستال به میزان بسیار جزئی دارای سطح کمتری نسبت به پنلهای پلی کریستال مشابه خود هستند یا به عبارتی راندمان آنها بالاتر است.

   کریستال پنل های مونو دارای چینشی بسیار منظم می باشند که از این رو بهترین گزینه جهت نصب در مناطق با تابش خورشید بالا می باشد. در حالی که پنل های خورشیدی پلی از چینشی بسیار در هم ریخته برخوردار هستند که باعث می شوند در هوای ابری نیز این گونه پنل ها دارای خروجی جریان باشند.  در پایان می توان گفت که بازدهی پنل خورشیدی مونو بیشتر از پنل های پلی می باشند وهم چنین قیمت مونو خورشیدی بالاتر از پلی خورشیدی می باشد.
   پنل ها در ولتاژهای 12 ولت و 24 ولت در بازارعرضه می گردند. پنل های خورشیدی معمولا دارای بازدهی 18 درصد می باشند که از کیفیت بسیار مناسبی برخوردارند. هم چنین پنل های خورشیدی مونو کریستال دارای بازدهی بیشتری نسبت به پنل های خورشیدی پلی کریستال هستند. پنل خورشیدی مونوکریستال بهتر است که در مکان ها و ناحیه هایی که دارای تابش آفتاب بیش تری هستند نصب نمود تا بازدهی بالاتری داشته باشند.

 

اطلاعات تکميلي