انواع برج خنک کن بر اساس نحوه کشش هوا

برج های خنک کن بر اساس نحوه کشش هوا به دو دسته برج های خنک کننده با کشش طبیعی هوا و برجهای خنک کننده با کشش مکانیکی هوا تقسیم می شوند.

1.برج های خنک کننده با کشش طبیعی هوا :

در این گونه از برجها، جریان هوا به علت اختلاف دانسیته بین هوای گرم خروجی و هوای نسبتا خنک محیط درون برج ایجاد می گردد. ارتفاع این نوع از برج های خنک کننده به حدود 150متر هم می رسد وعموما برای نیروگاههای برق مورد استفاده قرار می گیرند. آب گرم ورودی به برج توسط هوا خنک می شود، انگاه هوای گرم به علت دانسیته کم به سمت بالا رفته و از برج خارج شده و جای خود را به هوای سرد می دهد. در مناطقی که رطوبت نسبی متوسط و دمای حباب تر کم بوده و خنک سازی گسترده مد نظر باشد از این گونه برجها استفاده می شود.

2.برجهای خنک کننده با کشش مکانیکی هوا :

در برجهای خنک کن با کشش مکانیکی ،هوا به وسیله یک یا چند باد بزن (FAN) که به طور مکانیکی عمل می نمایند به حرکت در می آید، به طوریکه در ژنراتورهای بخار، باد بزنها که از نوع کشش اجباری هستند در سطح زیرین جهت راندن هوا به داخل برج نصب شده اند. از لحاظ تئوری این نوع برج ترجیح داده می شود، زیرا فن با هوای خنک کننده کار می کنند و بدین جهت نیروی کمتری را تلف می کنند. به هر حال آزمایش و کار با این نوع فن ها دارای نقطه ضعف هايي است که از آنجمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

پخش وتوزیع هوا، نشت و تراوش، برگشت هوای خروجی مرطوب و داغ به برج و جمع شدن شبنم و سرماریزه در ضمن کار در زمستان .

در برجهای کشش مکانیکی، فن ها جایگزین stack در برجهای کشش طبیعی می شوند .

خصوصیات عمل سرمایش (خنک کردن) قدری متفاوت است.در شرایط آب و هوایی که رطوبت بسیار پائین است برجهای کشش طبیعی به طور رضایت بخشی عمل می کنند و از برجهای خنک کن کشش مکانیکی بسیار اقتصادی تر خواهند بود .

برای واحدهای کوچک چند سلولی، بدون شک برجهای کشش مکانیکی ارزانتر از برجهای کشش طبیعی است، اما در مورد واحدهای بزرگ که تمایل به زیاد شدن هزینه های اصلی و اولیه وجود ندارد هنگام به کار بردن برجهای کشش مکانیکی، هزینه توان مورد نیاز بادبزن بايد مورد بررسی قرار گیرد .

یکی از اشکالات کاربرد برجهای خنک کن کشش مکانیکی تخلیه ذرات پخش شده از برج در ارتفاع کم می باشد که ممکن است این ذرات به داخل ورودی های هوا کشیده شوند. این برگشت مجدد ذرات به برج می تواند سبب نزول ذرات و بدی عملکرد مجموعه بزرگی از تجهیزات سلولهای برجهای کشش مکانیکی گردد. بعلاوه اگر ذرات به طرف زمین کشیده شوند ممکن است اطراف برج مه آلود شود

از مزایای اصلی برجهاي خنک کن کشش مکانیکی می توان موارد زیر را نام برد :

  • اطمینان از به جریان انداختن هوای مورد نیاز به هر میزان و در هر شرایط اقلیمی و آب و هوائی
  • استفاده از پمپهای با فشار کم
  • اشغال فضای کمتر جهت بهره برداری از این نوع دستگاههای مبرد
  • تنظیم دقیق دمای آب
  • هزينه سرمايه اي کم

از معایب این نوع برجهاي خنک کن نيز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قدرت زیاد باد بزنها که مستلزم صرف توان الکتريکي بيشتر است.
  • ایجاد سروصدا و لرزشهای فراوان حاصل از گردش پروانه ها
  • خسارات ناشی از خرابی فن ها 

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: اسناد شرکت سامان انرژی
  • منابع پيشنهادي: samanenergy.ir
  • حوزه کاربرد: برج خنک کن- نیروگاه