فناوری نانو در حوزه مصرف انرژی

   فناوری نانو در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همواره در حال توسعه و پیشرفت است. دامنه و زمینه کاری فناوری نانو بسیار گسترده گردیه است بطوری که می توان در هر جایی و هر صنعتی کاربردهای آن را مشاهده نمود. با توجه به اهمیت مبحث انرژی در عصر حاضر یکی از عرصه های بالقوه برای حضور فناوری نو ظهور نانو در این بخش می باشد. از همین رو موارد زیر برای استفاده فناوری نانو در بخش مصرف انرژی آورده شده است تا خوانندگان و علاقه مندان با این موارد بیشتر آشنا شوند.

 
 
مصرف انرژی
عایق حرارتی فوم های نانو حفره ای و ژل ها (آئروژل ها و فوم های پلیمری) می توانند به عنوان عایق حرارتی در ساختمان ها و فر آیند های صنعتی استفاده شوند. می توان ازین عایق ها بجای پشم شیشه استفاده کرد.
تهویه هوا پنجره های هوشمند الکتروکرومیک، آرایه های میکرو آیینه ای و انعکاس دهنده های مادون قرمز می توانند برای مدیریت هوشمند جریان گرما و نور استفاده شوند.
سازه های سبک  با استفاده از نانو کامپوزیت ها می توان سازه های سبکتر ساخت. نانو لوله های کربنی، کامپوزیت های ماتریکس فلزی، فلزات حاوی نانو پوشش و بتن های با عملکرد بالا می توانند برای ساخت سازه های سبک استفاده شوند.
فرآیند های صنعتی برخی فرآیند ها نظیر خود آرایی در فناوری نانو می توانند در فرآیند های صنعتی استفاده شوند. همچنین نانو کاتالیست ها نقش مهمی را در این فرآیند ایفا می کنند.
روشنایی در تولید ادوات روشنایی نظیر LED و OLED نیز می توان از نانو ساختار ها استفاده کرد.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: http://edu.nano.ir
  • حوزه کاربرد: فناوری نانو و حوزه های انرژی