اقدامات کنترلی در کار با مواد شیمیایی ( یک: حذف مواد خطرناک، دو: جایگزینی ماده خطرناک )

  • حذف مواد خطرناک

   بهترین روش ایده آل در كنترل خطرات، حذف نمودن ماده و یا فرآیند خطرناک است. مثالاً حذف مواد سرطان زا و یا استفاده از فرآیند فیزیكی نظیر روش اولتراسوند به جای یک فرآیند شیمیایی در تمیز كردن قطعات.

   در مورد نحوه و دفعات استفاده از مواد شیمیایی موجود در محیط كار ضروری است یک بررسی به عمل آمده و چنانچه برخی از مواد وجود دارند كه به ندرت استفاده شده و برای استفاده احتمالی در آینده نگهداری شده اند باید برای حذف و خارج نمودن آنها از محیط كار و یا دفع مناسب آنها اقدامات و هماهنگی لازم بعمل آید.

   همچنین در آینده نیز برای خرید مواد شیمیایی باید خطرات نگهداری طولانی مدت آن ها نیز مورد توجه قرار گرفته و این مواد در حداقل مقادیر مورد نیاز سفارش شده و خریداری شوند. هر چند خرید در بسته های بزرگتر ممكن است ارزانتر تمام شود ولی در هنگام خرید باید به اثرات خطرناک این مواد روی افراد شاغل در آن محیط و هزینه های نگهداری و دفع آن ها نیز توجه نمود. در بخش كنترل های مدیریتی و اجرایی، كمیته خرید باید بر روی خرید مواد خطرناک جدید و ورود آن ها به محیط كار نظارت كافی داشته تا در همین مرحله با جلوگیری از خرید مواد خطرناک غیر ضروری خطر آن ها نیز حذف گردد.

 

  •  جایگزینی ماده خطرناک

   منظور از جایگزینی، استفاده از مواد شیمیایی كم خطرتر می باشد مثلاً استفاده از تولوین به جای بنزن. البته جایگزینی فقط محدود به مواد نبوده و جابجایی فرایند و وسایل و تجهیزات نیز امكان پذیر می باشد. از همان ابتدای طراحی یک پروژه یا فرآیند شیمیایی باید نهایت سعی و تلاش برای جستجوی مواد كم خطرتر با قابلیت یكسان در انجام پروژه به عمل آید.

   علاوه بر این، شكل فیزیكی ماده مورد استفاده نیز باید به نوعی مورد توجه قرار گیرد كه تماس به حداقل كاهش یابد. موارد زیر مثال هایی برای جایگزینی هستند: استفاده از تولوین به جای بنزن، استفاده از دترجنت ها به جای استفاده از حلال های كلرینه برای چربی زدایی از قطعات، استفاده از شكل خمیری ماده به جای استفاده از آن ماده بصورت پودر خشک برای كاهش تماس.

جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)