روش تعیین موقعیت توسط GPS

روش تعیین موقعیت توسط GPS
اگرفاصله ما از ماهواره 1 درحدود 10 کیلومتر باشد بنابراین مکان ما درفضا بر روی محیط کره ای به مرکزیت ماهواره 1 و شعاع 10 کیلومتر منطبق می باشد حال فرض می کنیم فاصله ما ازماهواره 20 درحدود 11 کیلومتر باشد دراین حالت نیز مکان ما در فضا بر روی محیط کره ای به مرکز ماهواره 2 و شعاع 11 کیلومتر واقع  است فصل مشترک این دو کره می تواند یک دایره باشد که مکان ما بطور قطع بر روی محیط این دایره قراردارد.
حال اگر ماهواره سوم را نیز در نظر بگیریم که فاصله اش با ما 12 کیلومتر باشد در این صورت فصل مشترک کره مربوط به ماهواره 3 با فصل مشترک کره های ماهواره های  1و 2 حداکثر دو نقطه می باشد که قطعاً یکی از این دو مبین مکان واقعی ما خواهد بود. اما بطور قطعی یکی از این دو نقطه نامعقول می باشد. بطور مثال دارای ارتفاع بیشتری از سطح زمین است. لذا کامپیوترهای داخل گیرنده های GPS با استفاده از تکنیک های گوناگون قادر به تشخیص نقطه غلط می باشند.
از نظر تئوری با استفاده از 3 ماهواره می توانیم مکان خود را به دست آوریم ولی به دلیل فنی اگر چنانچه ماهواره چهارم را همانند ماهواره های 1 و 2 انتخاب کنیم بطور قطع فصل مشترک این چهار کره یک نقطه خواهد بود و این نقطه مختصات مکانی ما را نشان می دهد استفاده کنندگانی که در ارتفاعی مشخص قرار دارند (مانند کشتی هایی که در سطح دریا واقع باشند) به سهولت می توانند با استفاده ازدو ماهواره مکان خود را تعیین نمایند.
در این حالت کره زمین را می توان جایگزین ماهواره سوم کرد و از یک مرحله محاسبه مسافت صرفنظر نمود بدین ترتیب این فرصت جهت انجام سایر محاسبات قابل بهره برداری بوده وعملاً مکان یابی افزایش می یابد. 
بطورخلاصه می توان بیان کرد که مبنای کار GPS استفاده از ماهواره به عنوان مرجعی جهت یافتن موقعیت در هر نقطه زمین می باشد سایر مسایل این سیستم صرفاً جزئیات تکنیکی هستند که به سرعت و دقت و سهولت در عمل موقعیت یابی کمک می کند.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: روش تعیین موقعیت توسط GPS