سه شنبه, 27 آبان 1393 ساعت 07:35

پیش گرمکن دوار یا ژانگستروم

نوشته شده توسط  پرتال جامع انرژی

    این نوع گرمکن معمولاً بعد از اکونومایزر در نیروگااه ها، در مسیر گازهای حاصل از احتراق به طرف دودکش قرار می گیرد تا قسمتی از حرارت باقیمانده از گازهای احتراق را جذب و به هوا منتقل کند .

   حرارت گازها در قسمتی از این نوع پیش گرمکن برای مدتی ذخیره می شود و سپس به هوای تغذیه دیگ بخار که از سوی فن های دمنده هوا ارسال شده است ، منتقل می گردد. درواقع در این نوع گرمکن ، سطوح انتقال گرما از نوع فلزی به ترتیب در معرض عبور هوا و یا گازهای گرم قرار می گیرند . این نوع گرمکن به نوع بازیافتنی نیز مشهور است.

   چنان که در شکل 1 دیده می شود ، برای دوران قسمت چرخنده گرمکن از یک موتور استفاده می شود و حرکت محرک به وسیله چرخدنده های مناسبی به درام گردنده گرمکن منتقل می شود . سرعت دورانی درام یک یا دو دو دور در دقیقه است.

شماتیكی از گرمكن دوار یك نیروگاه دوار

شکل(1). شماتیكی از گرمكن دوار یك نیروگاه دوار 660 MW

 

   درام شامل عناصر موجی شکل است که مابین صفحات شعاعی قرار می گیرند. این صفحات شعاعی، درام را به قسمتهای مجزا تقسیم می کنند. گازها از میان عناصر یک طرف درام و هوا از میان عناصر طرف دیگر عبور می کنند. از این رو، عناصر گردنده هنگامی که در معرض جریان گازها هستند، حرارت را در خود ذخیره می کنند و موقعی که در مسیر جریان هوا قرار می گیرند، حرارت ذخیره شده را به هوا منتقل می سازند و این عمل به طور مداوم ادامه می یابد.

   آب بندی های شعاعی جهت جلوگیری از نشت به صفحات جدا کننده اضافه می گردند و آب بندی های محوری و محیطی برای جدا کردن طرف گاز از طرف هوا به کار برده می شوند . در یک نیروگاه بخاری با خروجی تقریبی 300MW ، دمای گازهای ورودی به این نوع پیش گرمکن ، حدود 400˚C است .

   در ژانگستروم چون فشار هوا از فشار گازها بیشتر است و امکان مخلوط شدن هوا و گاز وجود دارد، از چند نوع سیل آب بندی استفاده می شود. این نوع سیلها از ورقه های نازک فلزی هستند که در موقع تماس باید امکان خم شدن نداشته باشند تا به بدنه آسیب وارد نشود .

نمایی از یك نوع ژانگستروم

شکل(2). نمایی از یك نوع ژانگستروم

 

  چون انبساط ژانگستروم به طرف بالا است و از طرفی، روتور و گرمکن از پایین به وسیله یاتاقان ها محکم شده اند، برای سیل پایینی محیطی، در مواقع انبساط مشکلی پیش نخواهد آمد. اما سیلهای محیطی بالایی، عمدتاً برای تحمل دماهای بالا طراحی و ساخته می شوند.

   غالباً پیش گرمکن های دوار مجهز به دوده پاک کن و مسیر آتش نشانی و شستشو با آب و همچنین مسیرهای روغن برای یاتاقان های نگهدارنده و هدایت کننده هستند. پیش گرمکن های دوار دارای دمپرهای ورودی و خروجی برای گازهای حاصل از احتراق و هوا هستند که در مواقع بهره برداری، این دمپرها باز می شوند و در صورت تریپ هر دو موتور AC و DC، بطور اتوماتیک بسته می شوند.

   مزیت این نوع گرمکن بر انواع دیگر این است که ساختمان آن حجم کمتری داشته و جای کمتری را می گیرد. از طرف دیگر باعث بازیافت انرژی در کل چرخه نیروگاه می گردد. اما عیب آن این است که آب بندی کردن آن مشکل است.

   یکی از مسائل مهم در بهره برداری از این نوع گرمکن این است که چون دود ناشی از احتراق غالباً دارای گازهای اسیدی است ، نباید دود در ژانگستروم به نقطه شبنم برسد، زیرا در این صورت، اسید تولید شده باعث خوردگی شیمیایی قطعات ژانگستروم می شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، مقداری از هوای گرم شده را از گرمکن عبور می دهند و یا اینکه اجازه می دهند قسمتی از هوای سرد، بدون اینکه از گرمکن بگذرد، از بای پس عبور کند. حتی اگر لازم باشد تمام هوا را بای پس می کنند.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: ممیزی و بهینه سازی مصرف انرژی بویلر
خواندن 3365 مشاهده

نظرات :

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.