پناهگاهی هوشمند برای پناهجویان

   پناهگاه پیش ساخته هوشمندی طراحی شده است که در زمان کوتاهی برپا  می‌شود و به راحتی ۱۶ عدد از آنها در یک کانتینر حمل دریایی قرار می‌گیرد. این امکانات باعث رسیدگی سریع به پناهجویان و بازماندگان حوادث طبیعی می‌شوند.

 
   با وجود بیش از ده ها میلیون پناهجو و بازمانده از بلایای طبیعی در سرتاسر جهان، نیاز به یک محل اسکان موقت در شرایط حساس بسیار واقعی است. HumaniHut یک شرکت نوپا و ایده محور است  که باور دارد می‌تواند جواب این مسئله به صورت مسکن‌های تا شونده ارائه دهد.
 
   این شرکت استرالیایی، این پناهگاه به اصطلاح همه کاره را در طول سه سال توسعه داده‌اند و به جای اینکه تنها دیوار و سقف برای پناهجویان ارائه دهند،‌ نیاز‌های اولیه را بهداشتی و انرژی را فراهم می‌کند. این واحد‌ها به راحتی می‌توانند در کانتینر جا گذاری شوند و در مدت کوتاه می‌توان مجموعه را سرهم کرد.
 
   هر واحد ۷ متر طول و ۲.۴ متر ارتفاع دارد، شامل پنل‌های خورشیدی بر روی سقف برای تولید برق است، لوازم داخلی خانه شامل میز، نیمکت، ظرفشویی، تصفیه کننده آب و آبگرم‌کن است. این پناهگاه‌ها بعد از جدا شدن تا ارتفاع ۳۰ سانت می‌شود که به راحتی در کاتینر قرار بگیرند. در هر واحد تا ۶ نفر می‌توانند بخوابند و برای دوران کوتاه مدتی آرامش داشته باشند.  
   عایق‌های حرارتی روی دیوار‌های فولادی و سقف نصب شده‌اند که باعث می‌شود تا فضای داخلی از لحاظ تهویه مطبوع دمایی مناسب داشته باشد و همچنین باعث می‌شود تا طول عمر ۲۰ ساله داشته باشد که بیشتر از نمونه‌های حال حاضر است. علاوه‌بر حمل‌نقل ساده و ساخت سرهم کردن سریع، به دلیل طول عمر بالای واحد‌ها هزینه تمام شده در ۲۰ سال بسیار اندک است و مسئولین کمپ‌ها نیاز نیست تا هر چند وقت یکبار این پناهگاه‌ها را عوض کنند. بنابر ادعای مدیران این شرکت، در ۳.۵ سال اول هزینه این پناهگاه‌ها به نقطه صفر می‌رسد و از آن سال به بعد هر سال سودآوری دارد البته برای کمپ‌هایی با جمعیت ۵۰ هزار نفر این اعداد محاسبه شده‌اند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: پناهگاهی هوشمند برای پناهجویان