توسعه انرژی های تجدید پذیر با وجود کاهش قیمت سوخت های فسیلی

   در سال جاری با توجه به کاهش شدید بهای جهانی نفت نگرانی کشور های صار کننده و همچنین شرکت های انرژی افزایش پیدا کرده است. اما از سویی دیگر سرمایه گذاری و تحقیق برروی منابع تجدید پذیر انرژی هم بطور قابل ملاحظه ای زیاد شده است.

   به نوشته سایت گلوبال ریسک، قیمت های پایین نفت هم بر صادرکننده جا افتاده همچون اوپک و هم رقبای جدید همون نفت شیل آمریکا تاثیر گذاشته است. نفت ارزان سبب شده است تا بسیاری کارشناسان پرسشهایی درباره اثر آن بر انرژیهای تجدیدپذیر مطرح کنند. آنان می گویند نفت ارزان باعث جلوگیری از سرمایه گذاری در عرصه انرژی های تجدیدپذیر خواهد شد.

   اما در سوی دیگر، گروهی دیگر از کارشناسان می گویند شاید ۱۰ سال پیش وضع این گونه بود، اما در خلال شش ماهه دوم سال ۲۰۱۵ و شش ماهه اول سال ۲۰۱۶، انرژی های تجدیدپذیر دوره کاهش بهای نفت را به راحتی پشت سر گذاشتند. اکنون ۸ میلیون نفر در بخش انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند و کشورهای مختلف از جاماییکا گرفته تا ژاپن سرمایه گذاری را افزایش داده اند.

   در سال ۲۰۱۵، سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر تقریبا دو برابر سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز بود، یعنی حدود ۲۸۶ میلیارد دلار که باعث تولید ۱۴۷ گیگاوات ظرفیت تولید برق جدید شد. به عبارت دیگر، در سال گذشته فقط به اندازه کل ظرفیت تولید برق آفریقا برق وارد مدار شد. با وجودی که این نابرابری تا حدی ناشی از کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به دلیل کاهش قیمت هاست، نباید به ملاحظات دیگر بی توجه بود. اول اینکه نمی توان وضعیت مناسب انرژی های تجدیدپذیر را به کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نسبت داد، چون صادرکنندگان نفت برای حفظ سهم خود از بازار تولید را افزایش دادند.

   دوم انکه حجم سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر مغایر با این گفته است که انرژی سبز مقرون به صرفه نیست. اکنون برای اولین بار در تاریخ شاهد هستیم که کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته روی این اشکال انرژی سرمایه گذاری می کنند. چین در این زمینه پیشتاز است و یک سوم سرمایه گذاری را در این عرصه انجام می دهد. در واقع کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را به نسبت تولید ناخالص داخلی در این زمینه کرده اند، عبارتند از موریتانی، جاماییکا، هندوراس و اورگوئه. مراکش اکنون بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی را دارد. اکنون ۱۷۳ کشور اهدافی را در عرصه انرژی سبز معین کرده اند.

   شیلی نمونه خوبی در این زمینه است. این کشور ۲۹ نیروگاه خورشیدی ساخته است و ساخت ۱۵ نیروگاه دیگر در برنامه است. این امر باعث افزایش ۴ برابری تولید برق خورشیدی از سال ۲۰۱۳ شده است. وجود ظرفیت مازاد سبب شده است که ظرف ۴ ماه اول سال جاری قیمت برق ظرف ۱۱۳ روز به صفر برسد. نکته مهم این است که افسانه هزینه انرژی های تجدیدپذیر برای همیشه از میان رفته است. شیلی به رغم ظرفیت مازاد قصد دارد ظرف سال جاری ۱.۴ گیگاوات برق خورشیدی دیگری تولید کند.

   در اروپا که یکی دیگر از مراکز استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است، بروز بحران مالی و دیگر مشکلات سبب کاهش ۲۲ درصدی سرمایه گذاری در این انرژی ها شده است. با این حال، انرژی سبز اکنون بزرگ ترین منبع انرژی اروپاست و ۴۴ درصد انرژی مصرفی آن را تشکیل می دهد. اتفاقات مهمی هم در این قاره رخ داده است. در اردیبهشت برای نخستین بار ظرف ۱۵۰ سال گذشته، انگلیس یک هفته را بدون برق تولیدی از نیروگاه های زغال سنگی پشت سر گذاشت. زغال سنگ همواره در انگلیس به عنوان زادگاه انقلاب صنعتی نقش برجسته ای در سبد انرژی آن داشته است.

   پارسال، دانمارک از رهگذر وزش بادهای مستمر توانست به ۱۴۰ درصد ظرفیت برق تولید کند. انرژی تولیدی نه فقط کل برق مصرفی دانمارک را تامین کرد، بلکه این کشور توانست به آلمان، سوئد و نروژ برق صادر کند. در اردیبهشت نیز میزان برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر در آلمان به ۴۵.۵ گیگاوات رسید. در همین ماه پرتغال توانست برق مصرفی کشور را به مدت ۴ روز تمام از منابع تجدیدپذیر تامین کند. این کشور توانسته است از سال ۲۰۱۳ تا به حال ۵۳۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر بیفزاید. اکنون پرتغال یکی از پیشتازان استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در اروپاست و سال گذشته توانست ۴۸ درصد انرژی مصرفی کشور را از این منابع تامین کند.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: گلوبال ریسک
  • حوزه کاربرد: توسعه انرژی تجدید پذیر