ساخت نیروگاه خورشیدی در باختر توسط آلمان و اسپانیا

   برای ساخت نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در  حوزه برق باختر، یک شرکت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، اعلام آمادگی کرده است. در برنامه ششم توسعه، سیاست های دولت و وزارت نیرو در تولید برق از انرژی های تجدید پذیر افزودن پنج هزار مگاوات انرژی به ظرفیت نیروگاهی کشور می باشد که بخش خصوصی نیز  سهم عمده ای در ساخت آن خواهد داشت. 

   وزیر نیرو پیش تر نیز در این زمینه گفته بود: تبصره خاصی در بودجه سال 1395 درباره حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شده که مطابق این تبصره حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.

   همچنین «آرش کردی» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر نیز ظرفیت کنونی نصب شده کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یک درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی کرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و نو بدنبال حضور ایران در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه  قوت گرفت.

   ایران برنامه گسترده ای به صورت داوطلبانه برای این موضوع اعلام کرده که از جمله می توان به بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر، افزایش بازده نیروگاه های حرارتی، کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع نیروی برق، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و تکیه بر تولید نیروگاه های تولید پراکنده اشاره کرد.

   مجری طرح تولید پراکنده برق باختر نیز بیان داشت: شرکت برق منطقه ای باختر با توجه به گسترش فزاینده نیاز به انرژی برق، محدودیت منابع فسیلی، آلودگی زیست محیطی، رفع مشکل افت ولتاژ و حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید برق از انرژی خورشیدی در محدوده سه استان مرکزی، همدان و لرستان را با ظرفیت بیش از 300 مگاوات با جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار دارد.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: روزنامه ابرار
  • حوزه کاربرد: ساخت نیروگاه خورشیدی
  • سازمانهاي وابسته: آلمان و اسپانیا- شرکت مادر تخصصی توانیر- وزارت نیرو