تاثیر خواص مایع پمپاژ بر راندمان پمپ

   کارآئی و عملکرد پمپ های گریز از مرکز به صورت یک دسته منحنی های مشخصه شامل منحنی های تغییرات ارتفاع قابل دسترس (H)، توان مصرفی (P)، راندمان و NPSHR برحسب دبی (Q) از سوی شرکتهای سازنده پمپ تهیه شده و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

   با توجه به تنوع زیادی که در خواص فیزیکی مایعات نظیر وزن مخصوص، ویسکوزیته، درصد مواد جامد و میزان گاز حل شده در مایع وجود دارد، عملاً امکان ارائه اطلاعات لازم برای تأثیر هریک از آنها بر روی عملکرد پمپ های ساخته شده از سوی شرکتهای تولیدکننده پمپ برای مشتریان وجود ندارد.

   به همین خاطر، کلیه اطلاعات موردنیاز در رابطه با عملکرد پمپ های گریز از مرکز برای آب خالص به عنوان پر مصرف ترین مایع در صنایع تهیه شده و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

   بدیهی است هرگونه تغییر در خواص فیزیکی مورد اشاره در مایع مورد انتقال موجب تغییر در رفتار پمپ گردیده و به همین خاطر چگونگی تأثیر آنها در منحنی های مشخصه پمپ باید مورد توجه قرار گیرد.

   در این بخش تأثیر خواص فیزیکی مایع مورد انتقال نظیر وزن مخصوص، ویسکوزیته، درصد گاز حل شده در مایع و حضور مواد جامد بر روی عملکرد پمپ های گریز از مرکز مورد بررسی قرار می گیرد.

تأثیر وزن مخصوص

   اگر وزن مخصوص مایع مورد انتقال مغایر وزن مخصوص آب باشد (با فرض ثابت ماندن سایر مشخصه ای فیزیکی مایع) فقط بر روی توان مصرفی پمپ تأثیر گذاشته و سایر مشخصه ای رفتار پمپ نظیر دبی، ارتفاع، راندمان و NPSHR تغییر نکرده و اطلاعات داده شده برای آب، در مورد مایع جدید نیز صادق است. توان مصرفی در پمپ با وزن مخصوص مایع رابطه خطی داشته و لذا در صورت وجود هرگونه مغایرت در وزن مخصوص مایع مورد انتقال با آب باید توان مصرفی را از روی منحنی مشخصه پمپ برای آب به دست آورده و سپس در وزن مایع مورد پمپاژ ضرب نمود.

تأثیر ویسکوزیته

   از نظر تئوریک منحنی مشخصه پمپ و به ویژه منحنی (دبی - ارتفاع) مستقل از ویسکوزیته مایع مورد پمپاژ بوده و نباید تأثیری بر روی عملکرد پمپ بگذارد. ولی عملاً وجود پدیده اصطکاک مایع (Liquid Friction) و اصطکاک دیسکی (Disk Friction) در پمپ باعث می شود تا رفتار واقعی پمپ با شرایط ایدهآل مغایر بوده و از آنجایی که از دست رفته ای انرژی ناشی از دو پدیده فوق به ویسکوزیته مایع مورد پمپاژ بستگی دارد، لذا در صورت مغایرت ویسکوزیته مایع با ویسکوزیته آب، منحنی مشخصه ای ارائه شده از سوی شرکتهای سازنده پمپ برای مایع مورد انتقال صادق نبوده و باید تأثیر آن بر روی منحنی های مشخصه پمپ منظور شود.

   ویسکوزیته جزء خواص دینامیکی سیال بوده و لذا با تغییر آن مشخصه ای رفتار دینامیکی پمپ نیز تغییر خواهد کرد. در سیستم متریک عموماً از استوک (St) استفاده می شود که معادل (cm2/s 1) بوده و هریک سانتی استوک (CSt) معادل 0.01 استوک می باشد.

حضور هوا و سایر گازها در مایع مورد پمپاژ

   حتی اگر مقدار کمی هوا و یا گاز دیگر (مثلاً یک درصد) در مایع مورد انتقال وجود داشته باشد، می تواند بر روی منحنی دبی – ارتفاع پمپ های گریز از مرکز تأثیرات شدید و نامطلوبی بگذارد. با افزایش میزان گاز موجود در مایع تأثیر نامطلوب آن شدت بیشتری به خود می گیرد، به نحوی که در مقادیری نزدیک به 6% می تواند حتی موجب توقف جریان مایع از پمپ گردد.

اطلاعات تکميلي