کندانسور تماس مستقیم

   کندانسورها برحسب نوع تماس بخار و سیال خنک کننده و جهت جریان در تجهیزات به کار رفته تقسیم بندی می شوند. استفاده از هر کدام از کندانسورها بنا به مقتضیاتی است که طراحان مد نظر دارند. انواع مختلف کندانسورها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

۱-کندانسور تماس مستقیم

۲-کندانسور تماس سطحی

   کندانسور تماس مستقیم:

این کندانسور ها بنام کندانسورهای اختلالی یا کندانسورهای باز نیز مشهور هستند. به کارگیری این کندانسورها در نیروگاه هایی است که از سیستم خنک کن برج خشک غیرمستقیم بهره می گیرند، می باشد. در این نوع کندانسورها عمل تقطیر با پاشیدن و یا عمل نازلینگ، سیال خنک کننده به داخل محفظه ای مملو از بخار وارد شده و اختلاط این دو با هم صورت می گیرد. در این حالت بخار و آب مستقیما با هم مخلوط می شوند و چون بخار تقطیر شده به بویلر برمی گردد. بدین جهت آب خنک کننده باید کاملا خالص خالص باشد. در شکل تقسیم بندی انواع کندانسورهای تماس مستقیم براساس نحوه تماس آب با بخار و جهت جریان آنها نشان داده شده است.

 11_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

شکل(1)

   کندانسور (تفطیر کننده-condenser) گاز دارای فشار و درجه حرارت بالا از کمپرسور به کندانسور رانده شده و از طریق تبادل گرما با محیط و کاهش دما تبدیل به مایع می شود.

کندانسورها به چهار دسته تقسیم می شوند:

۱ـ کندانسور هوایی (air cooled)

در این روش کندانسور از طریق عبور جریان هوا توسط فن خنک می شود و معمولا در واحدهای تهویه با ظرفیت های پایین مانند کولر گازی و سردخانه های کوچک از کندانسور هوایی استفاده می شود.

۲ـکندانسور آبی (water cooled)

در این مدل از کندانسور عامل خنک کننده آب می باشد و بدلیل گرم شدن آب از برج خنک کننده جهت خنک کردن آب کندانسور استفاده می کنیم، این نوع از کندانسورها بصورت دو لوله ای (doubel-pipe) می باشند که داخل یکی از لوله ها آب و دیگری گاز داغ وجود دارد.از این نوع کندانسورها در چیلرها و سردخانه های بزرگ استفاده می شود.

۳ـکندانسور استاتیک (بدون فن - static wire tube)

یکی از ساده ترین انواع کندانسور می باشد که با جریان طبیعی هوا کار می کند. در این نوع کندانسور جابجایی آزاد هوا موجب میعان گاز مبرد می شود.از این نوع کندانسورها معمولا در یخچالهای خانگی و آبسازهای دو قلو استفاده می شود.

۴ـ کندانسور تبخیری (آب و هوا - Evaporative condenser)

در این نوع کندانسور عامل خنک کننده گاز داخل لوله ها آب می باشدو فرق آن با سیستم آبی این است که لوله های کندانسور بصورت تک لوله ای داخل برج خنک کن نصب شده است.قابل ذکر است این سیستم آلودگی آب بسیار زیادی دارد و در سیستم آمونیاک از این روش استفاده می شود.