چاپ کردن این صفحه

انواع ترمومتر

   ترمومتر یا دماسنج به منظور اندازه گیری دما و یا درجه سردی و گرمی استفاده می شود. دمای سیستم از جمله کمیت های مهمی است که در واحد های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. برای این منظور از ادوات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز، علاوه بر سنجش میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی و همینطور سوئیچ را نیز دارا می باشند. ترمومترها انواع مختلفی دارند و هر یک به منظور خاصی استفاده می شود. انواع مختلف ترمومترهای مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

 

  • ترمومتر لیزری

ترمومتر اینفرارد و غیر تماسی می تواند تشعشعات لیزری ساطع شده از سطوح مختلف را دریافت کند و بر اساس دما نمایش دهد. تمام اجسام اشعه مادون قرمز منتشر می کنند که میزان و شدت آن با دمای آن جسم متناسب است. ترمومتر لیزری می تواند اشعه های مادون قرمز را که جمع آوری نموده و با کالیبره شدن بر اساس دما نمایش می دهد.

مزایای استفاده از ترمومتر لیزری:

اندازه گیری غیر تماسی دما، در مواردی که خطر ناک است به شکل ایمن انجام می گیرد. ترمومتر مادن قرمز می تواند با سرعت بالا حتی دمای اجسام در حال حرکت را نیز اندازه گیری کند. دماسنج ها و ترمومترهای مادون قرمز در فواصل زیاد می تواند دمای اجسام را اندازه گیری کند.

 

  • ترمومتر دیجیتال

این نوع از ترمومترها بصورت تماسی و غیر تماسی در دسترس می باشد. عدد دما بر روی یک صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می شود.

 

  • ترمومتر گازی

ترمومترهای گازی در حقیقت از همان قوانین ساده گازهای کامل استفاده کرده و با توجه به افزایش فشار در اثر افزایش دما در حجم ثابت با اندازه گیری این فشار و کالیبره آن بر حسب دما مقدار مقدار دما را اندازه گیری کرد. مزیت این ترمومتر نسبت به دماسنج های بی متال افزایش طول دنباله آن تا چند متر است. در حقیت دنباله این ترمومترها از یک لوله موئین تشکلیل شده که معمولا به کمک شیلد از محیط اطراف عایق می شوند و تنها قست حباب شکل انتهای آن حساس به دما بوده و به عنوان سنسور تجهیز در نظر گرفته می شود.

 

  • ترمومتر بی متال

ترمومترهای بیمتال از نوع تماسی و جزو پر مصرف ترین وسائل اندازه گیری سنجش دما می باشند و در اکثر وسایل نظیر ترموستات اتو یا سماور و یا نشاندهنده دمای آبگرمکن کاربرد دارند.

نمونه های صنعتی با شکلی شبیه فشار سنج (پرشر گیج) با دنباله ای که بسته به کار برد آن می تواند از زیر یا از پشت از جنس استیل یا برنجی باشد و معمولا قطر صفحه 5 تا 10 و 15 سانت موجود می باشند.

رنج دمایی که می توان از این ترمومترها استفاده کرد معمولا از 40- تا حداکثر 300 درجه سانتیگراد است. از مزایای استفاده از این ترمومتر قیمت ارزان و سادگی عملکرد آن نسبت به نمونه های دیجیتال می باشد.

 

  • ترمومتر عقربه ای

دماسنج های عقربه ای همانند ساعت می باشند. با تغییر دمای محیط، عقربه نیز حرکت کرده و بر روی دمای متناظر می ایستد.

 

  • ترمومتر میله ای

دماسنج های میله ای در حقیقت دماسنج های معمولی هستند که عموما از جیوه درون آن ها استفاده می گردد. با افزایش دما در محیط اطراف، سیال درون میله افزایش حجم پیدا کرده و به نسبت بالا می رود. روی میله مندرج شده و سطح بالای مایع بر روی هر عدید که ثابت بایستد نشان دهنده میزان دمای هوا خواهد بود.

thermometer.jpg

 

در صورت تمایل به خرید انواع ترمو متر به سایت انرژی کالا مراجعه بفرمایید.

اطلاعات تکميلي