فرآیند های مهم در آندایزینگ آلومینیوم (یک: تلاطم در محلول الكتروليت)

جهت يكنواخت نگهداشتن دماي تمام نقاط داخل حمام آندایزینگ مي توان از لوله هاي باد،  هم زن و حركات نوساني استفاده نمود. اما عمومي ترين روش استفاده از لوله هاي باد است كه نازل هاي آن با دهانه اي به قطر حدود 3 ميليمتر و به فواصل 100 تا 150 ميلمتر نسبت به يكديگر در ته تانك آندايزينگ نصب مي شوند. هواي فشرده و تنظيم شده با استفاده از لوله  يافته و از دهانه آنها خارج مي شود.

استاندارد خاصي جهت مشخص نمودن ميزان فشار هواي خارج شده از نازلها وجود ندارد و هر واحد تاسيسات آندايزينگ مي بايست بر اساس شرايط كاري و با استفاده از روش سعي و خطا نسبت به يافتن حالت بهينه اقدام نمايد به گونه اي كه كمترين تغيير ممكن در شدت جريان قابل اعمال در پروسه آندايزينگ ايجاد شود.

نتايج آزمايش صورت گرفته در حرارت 21 درجه سانتيگراد و ولتاژ 18 ولت نشان مي دهد كه متناسب با شدت تلاطم ايجاد شده توسط فشار هوا در محلول الكتروليت دانسيته جريان مورد نياز جهت انجام عمليات آندايزينگ كاهش مي يابد.

نتايج فوق مبين اين واقعيت است كه تلاطم و به هم خوردن محلول در جريان عمليات آندايزينگ نقش به سزائي دارد. جريان هواي دميده شده به نازل هاي ته تانك آندايزينگ مي بايست تا حدي افزايش يابد كه شدت جريان ثابت مانده و هيچگونه كاهشي در آن مشاهده نشود. از سوي ديگر تلاطم و به هم خوردن محلول الكتروليت بر ميزان ولتاژ ، ضخامت لايه اكسيدي و انحلال مجدد لايه مزبور در داخل حمام آندايزينگ در حين عمليات موثر مي باشد.

اين رفتار نشان مي دهد كه از آزمايشات مختلف استنتاج گرديده است دانسيته جريان در طول مدت انجام اين آزمايش ثابت و برابر 5/1 آمپر بر دسيمتر مربع در نظر گرفته شده است. 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آندايزينگ آلومينيوم