کاربردهای GPS چیست؟

   زمینه های کاربرد GPS  را می توان به 4 دسته زیر طبقه بندی کرد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • زمینه های نظامی
  • کاربرد های نقشه برداری
  • کاربردهای تجاری
  • کاربردهای همگانی


 الف – زمینه های نظامی
1- کاربرد هوایی : ازهدایت موشک ها تا تمام هواپیماهای جنگنده و بمب افکن، هلی کوپتر، موشک کروز، چتر بازی و پروازهای نظامی و ....
2- کاربرد های دریایی: زیردریایی، کشتی و تمام انواع قایق ها و دریانوردی نظامی
3- کابردهای زمینی : مکان توپخانه ها، ناوبری خودروها، هدایت پیاده نظام، سیستم موشک زمین به زمین، شناخت نوع وجنس خاک


ب: کاربرد های نقشه برداری :
 از GPS به طریق مختلف درنقشه برداری می توان استفاده کرد .مهمترین کاربردهای GPS درنقشه برداری عبارتنداز :
1) نقشه برداری هیدرو گرافیک
2) نقشه برداری سینماتیکی خیلی دقیق بر روی زمین
3) فتو گرامتری بدون کنترل زمینی
4) انبوه سازی شبکه ژئو دتیک
5) نقشه برداری کارامتری
6) فتو گرامتری بصورت REAL .TIME

 

ج: کاربردهای تجاری :
1- ناوبری هوایی :

دردهه هشتاد، چهل سال پس از کنوانسیون شیکاگو که منجر به تأسیس سازمان بین المللی هواپیماهای کشوری ایکائو گردید نگرانی جامعه هواپیمایی از محدودیتهای سیستم های ناوبری موجود، به طور روز افزون افزایش یافت. پیش بینی های به عمل آمده نیز نشان دهنده رشد سریع مسافرت های هوایی تاسال 2001 خصوصاً درمناطقی مانند آسیا، اقیانوسه بود تعداد 18 میلیارد مسافر و بیش از 10000 هواپیمای در حال تردد در هر لحظه این نگرانی را تایید می نمود.

این نگرانی ها سبب شد که از تکنولوژی ماهواره برای مبادله صوتی و داده های موردنیاز با خطوط ارتباطی مستقیم از هواپیما به ماهواره و از آن طریق به کنترل ترافیک هوایی استفاده شود. در این حالت محدودیت دید مستقیم در سیستم های (17) VHF و کیفیت در سیستم های (18) HF وجود ندارد بعلاوه در یک مجموعه واحد می توان بصورت همزمان داده های ضروری هواپیما مانند مشخصات پرواز، ارتفاع، سرعت و جهت را نیز به کنترلر مراقب پرواز اطلاع داد و از این  طریق خطای انتقال صحیح اطلاعات ناشی از عوامل انسانی در وقوع سوانح را به کلی از بین برد.
امروزه تئوری پرواز آزاد انقلابی در صنعت حمل و نقل هوایی بوجود آورده است. در پرواز های آزاد با توجه به قابلیت انعطاف سیستم های ناوبری ونظارت می توان به جای استفاده از مسیرهای ثابت هوایی آنها را بصورت کاملاً دینامیکی بهینه نمود. این ایده جالب امکان بهره برداری بسیار موثر از فضا را دارد. بنابراین امروزه شرکت های بزرگ هواپیما سازی مشغول نصب سیستمهای GPS برروی هواپیما ها می باشند.


2- ناوبری دریایی :

در ناوبری دریایی برای تعیین مسیر، نقاط مبداء و مقصد و غیره از GPS می توان بهره گرفت.


د: کاربردهای همگانی :
سیستم موقعیت یاب GPS کاربرهای همگانی نیز دارد که از مهمترین این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1- حرکت در فضای باز: حرکت در مناطقی که راههای چندان مناسبی ندارد یا به کلی فاقد راه است، گیرنده GPS  بسیار ارزشمند خواهد بود.
2- ماهیگیری
3- پرواز با گلایدر
4- استفاده حرفه ای در عملیات زمینی
5- اسکی، کوهنوردی
6- قایقرانی
7- عملیات جستجو و نجات
8- حرکت اتومبیل در جاده
9- مسابقات اتومبیل رانی رالی


البته کاربرهای GPS روز به روز بیشتر و بیشتر می شود و نیز نباید این نکته را از نظر دور داشت که این سیستم با تمام مزایای خود ممکن است دچار اختلال گردد و یا گیرنده ای که در دست شماست دچار خرابی گردد. پس باید روشهای موقعیت یابی کلاسیک را که کار با قطب نما و نقشه است از یاد نبرد و اول این روش را یاد گرفت و بعد بسراغ GPS رفت تا در مواقع نیاز دچار وابستگی به سیستم موقعیت یابی جهانی نباشیم.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: کاربردهای GPS