توربین بادی سنجاقکی

    توربین بادی سنجاقکی با الهام گرفتن از پرواز سنجاقک و پایداریش در برابر نیروی بادهای شدید و متلاطم توسط معمار معروف انزو پیانو توربین بادی سنجاقکی طراحی شده و توسعه یافته توسط کمپانی اینل ایتالیا است. 

طراحی به گونه است که از دو باله برای توربین استفاده شود بر خلاف توربین های بادی سنتی که از سه باله استفاده می کنند دلیل طراح  این بوده که از نظر بصری زیبا تر باشد همین طور در محیط های شهری دید کمتری داشته باشد و از لحاظ فنی در سرعت های پایین باد هم با راندمان خوبی کار کند .

توربین بادی سنجاقکی

 

توربین بادی سنجاقکی طوری طراحی شده است که در سرعت های بالای باد هم به کارش ادامه دهد به طوری که زاویه چرخش باله های توربین قابل تغییر به وسیله سیستم های کنترلی و هماهنگ با سنسور های تشخیص سرعت باد است . این تکنولوژی پر هزینه ای است که در توربین ها با مقیاس کوچک استفاده می شود و عملا صرفه اقتصادی لازم را برای استفاده گسترده ندارد . بیشتر برای استفاده های درون شهری کاربرد دارد به دلیل ساخته شدن این توربین بادی از مواد کامپوزیت کربن و پلی کربنات بسیار سبک بوده و از سطح ایمنی بالایی بر خوردار است و با سرعت 2 m/s بدون تغییر در سرعت دوار به کارش ادامه می دهد . و مناسب برای نصب شدن در ارتفاعات پایین و این مزیت باعث استفاده درون شهری از این توربین شده است .

 

توربین بادی سنجاقکی

 

پره های توربین با پانل های پلکسی گلاس شفاف، در نظر گرفته شده برای نشان دادن ساختار کربنی داخل باله ها طراح با دیدی معماری و توجه به زیبا شناسی برای استفاده بیشتر در المان های شهری اقدام به طراحی این توربین نموده که در نوع خود بسیار بی نظر و زیباست اینگونه طراحی از طراحان معروفی همچون اینزو پیانو باعث استفاده بیشتر تکنولوژی های سبز در برج ها و ساختمان ها خواهد شد .

 

نقشه فنی پره توربین بادی

 

اطلاعات فنی توربین بادی سنجاقکی

توان خروجی انرژی سالیانه annual output of turbine 1400 KW.h/a

 

خط عمودی باریک از برج است که 20 متر (65 فوت) ارتفاع و به سختی 35 سانتی متر (13 اینچ) در قطر کاهش می یابد، و دو تراز وسط قرار دارد، تیغه های عمودی با قطر تنها 16 متر (52 فوت) است.

اطلاعات تکميلي