چاپ کردن این صفحه

ترمومتر لیزری چگونه کار میکند ؟

ترمومتر لیزری چگونه دما را اندازه گیری میکند ؟

ترمومتر لیزری د رواقع نوعی ترمومتر مادون قرمز است. می دانیم که جنب و جوش مولکول های هوای گرم و جسم گرم بیشتر از سایر اجسام است، این مولکول ها نوعی انرژی مادون قرمز تولید میکنند که توسط ترمومتر لیزری جذب شده و به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند. ترمومتر لیزری با اندازه گیری انرژی تمام اجسام و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی دما را روی صفحه نمایش نشان می دهد.
انرژی مادون قرمز طول موج بیشتری نسبت به نورهای مریی دارد و باعث شده که جز طیف موج های الکترومغناطیسی هم چون امواج ماکرویوو، امواج رادیویی، امواج فرابنفش و اشعه ایکس باشد .

 

ترمومتر لیزری

 

اساس کار ترمومتر لیزری چگونه است ؟

نحوه کار ترمومتر لیزری به این صورت است که از طریق لنزها و آینه هایی که درونش تعبیه شده انرژی مادون قرمز را در یک نقطه متمرکز کرده و با اندازه گیری انرژی و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی دمای جسم را بدون تماس  تا فاصله 50 متر اندازه گیری می کند علاوه بر این دمای اجسام در حال حرکت را هم میتوان اندازه گیری کرد و این مدل دماسنج های لیزری تنها وسیله ای است که دقیق ترین دمای جسم را به ما می دهد یعنی با دقتی تا حدود 2 درجه سانتی گراد و 4 درجه فارنهایت دقیق ترین خطا را در میان ترمومتر ها دارد .

ترمومتر های لیزری در مدل های تک لیزری و دو لیزری برای سهولت در اندازه گیری و کاهش خطاهای دید اپراتور در تجهیزات اندازه گیری مولتی عرضه میگردد.

 ترمومتر لیزری

IR ترمومتر می تواند تشعشعات لیزری ساطع شده به وسیله سطح جسم در حال آزمایش را احساس کند. تمام اجسام اشعه مادون قرمز منتشر می کنند که میزان و شدت آن با دمای آن جسم متناسب است. این دستگاه به سادگی تمامی اشعه های مادون قرمز را که جمع آوری نموده و بصورت تبدیلی از دما نمایش میدهد .

ترمومتر لیزری

 

مزایای استفاده از ترمومترهای لیزری چیست؟

اندازه گیری غیر تماسی دما, در مواردی که خطرناک است به شکل ایمن انجام می گیرد. ترمومتر مادن قرمز می تواند با سرعت بالا حتی دمای اجسام در حال حرکت را نیز اندازه گیری کند. دماسنج ها و ترمومتر های مادون قرمز در فواصل زیاد می تواند دمای اجسام را اندازه گیری کند.

ترمومتر لیزری

d/s  و یا نسبت فاصله به نقطه چیست؟

می توان پرتوی سنسور را همانند پرتوی یک چراغ قوه در نظر گرفت، هرچه یک چراخ قوه به دیوار نزدیک تر باشد نور کوچکتر و هرچه از دیوار دور تر باشد نور بزرگتر است. به عنوان مثال: اگر نسبت (d/s) فاصله به نقطه نور IR ترمومتر 1به 10 باشد قطر دایره در فاصله 10 متری دایره ای باقطر یک متر خواهد بود. برای به دست آوردن اندازه گیری دقیق باید همیشه سطح مورد اندازه گیری از سایز نقطه بزرگتر باشد .

 ترمومتر لیزری

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت