انواع کمپرسور

انواع کمپرسور

کمپرسور بدون روغن Oil Free Compressor
کمپرسورهای روغنی Oil Compressor

در نوع کمپرسور های روغنی برای کاهش اصطکاک بین قطعات ثابت ومتحرک با تزریق روغن به هوای واردشده به کمپرسور چرب نمودن هوا باعث می گردد همواره فیلم نازکی از روغن بین قطعات وجودداشته باشد تا عملیات روانکاری داخلی بین رتور و بدنه انجام شود و با نصب فیلترها در خروجی کمپرسور، روغن همراه هوای خروجی مجددا جدا شده و به مخزن اصلی روغن برگردد .

البته امکان خارج شدن مقدار جزئی روغن همراه هوا وجود دارد و در صورتی که از لحاظ عملیاتی روغن روی دستگاه های مصرف کننده بخصوص تجهیزات ابزازدقیق اثرسوئی نداشته باشد. نسبت به کمپرسورهای بدون روغن دارای طول عمر وکارائی بالاتری خواهدبودکه البته ازلحاظ هزینه های اولیه و نیاز به سیستم های تزریق وجداکردن روغن نیز هزینه های آن نسبت به کمپرسورهای قبلی بالاتر است.

 

کمپرسور اسکرو


مزایای کمپرسور بدون روغن به با روغن:

فرایند گاز کاملا عاری از روغن است ، آلودگی وجود ندارد ، و بنابراین هر گاز می تواند استفاده شود. در کمپرسور اسکرو بدون روغن، با توجه به فشرده سازی جابجایی مثبت، حتی پلیمر گاز و یا گاز کثیف را می توان فشرده کرد.

سرعت روتور بالاتر در مقایسه با مدل با روغن، آب گرفتگی به دلیل نداشتن آشفتگی روغن در محفظه روتور، اما از هیچ سرعت بحرانی تجاوز نمی کند از شفت روتور که  محکم باقی می ماند. سرعت روتور به طور معمول بالاتر از اسکرو با روغن، آب گرفتگی اندازه کمپرسور می تواند کوچکتر از نوع آب روغن باشد. دمای تخلیه به طور معمول به دلیل گرمای فشرده سازی بالا است.

 برای جلوگیری از تغییر شکل گرمای بیش از حد، خنک کننده مورد نیاز است. برخی از کاربردهای استفاده از یک سیال سازگار با پروسه مانند آب یا حلال برای خنک کردن گاز بوسیله تزریق به ورودی محفظه روتور است. به علت طول دهانه زیاد روتور برای محیط آب بندی ، و محدودیت در درجه حرارت تخلیه، نسبت فشار برای کمپرسور اسکرو بدون روغن محدود است. به دلیل سرعت دورانی بالا ، ایجاد سر و صدا می کند و در نتیجه صدا خفه کن هایی در نازل مکش و تخلیه معمولا مورد نیاز است.

کمپرسور اسکرو از بالا

گسترش و جذب صدا خفه کن ها معمولا در حالت ترکیب و یا به طور جداگانه استفاده می شود. فرکانس ناشی از سر و صدا زیاد است، زیرا فرکانس های اصلی آن عبارتند از قسمت عبور فرکانس(سرعت چرخشی-تعداد لوب) یا هارمونیک های آن است. سر و صدا بالاتر در لوله های خروجی اندازه گیری می شود

 

اطلاعات تکميلي