کمپرسور چیست؟

کمپرسورها در رفاه زندگی بشری وگسترش صنایع از اهمیت زیادی برخوردار هستند طوری که امروز از آن به اسب بارکش یاد می شود. با پیشرفت و گسترش صنایع از نیمه دوم قرن نوزدهم و رشدی پر سرعت در قرن بیستم ،باید انتظار داشت که این ماشین پر ارزش نقش مهم تری را در قرن شروع شده را در رفاه و پیشرفت صنایع به عهده داشته باشد.

کمپرسور

 

کمپرسورها در شاخه های مختلف مثل صنایع ،پزشکی ،لوازم خانگی و خیلی از وسایل و ابزارهایی که فکر آن را نمی کنیم استفاده می شود.

  • در وسایل خانگی (یخچال،فریزر،کولر گازی،جارو برقی)
  • تجهیزات پزشکی(دریل های دندان پزشکی،هوای مورد استفاده در بیمارستان ها )
  • صنایع هواپیمایی(تامین هوای فشرده برای موتور توربین)
  • صنایع (تامین هوای فشرده برای سیستم های پنوماتیکی، میعان گازها ذخیره سازی گاز و…)

کمپرسور

 

شرایط بهره برداری از کمپرسور ها در صنایع از چنان دامنه وسیعی برخوردار است که امروزه انواع مختلف کمپرسور ها در ظرفیت های مختلف و از فشار مکش بسیارکم (خلاء) تا فشار دهش بسیار زیاد (بیش از ۶٠٠٠ بار) بکارگرفته می شود.

کمپرسور های اسکرو همان پمپ بادهای تعمیرگاهی هستند یا به عبارت دیگر کمپرسورهای تولید هوای فشرده پیستونی می باشند .

شایان ذکر است که کمپرسوری که در مقیاس وسیع تقریبا در تمامی صنایع که با هوای فشرده پیستونی می باشد . اما کمپرسوری که در مقیاسی وسیع تقریبا در تمامی صنایعی که با هوای فشرده سر و کار دارند به عنوان ابزاری کلیدی بکار گرفته می شود کمپرسور اسکرو است.

روش عملکرد کمپرسور های اسکرو براساس حرکت دادن هوا یا گاز بوسیله رتورهای نصب شده در داخل یک سیلندر است. رتورهای این نوع کمپرسور ها شبیه پیچ های چند راهه هستند که بصورت نر و ماده در داخل یکدیگر می چرخند و با چرخش خود گاز هوا را به سمت جلو حرکت می دهند که در اثر این حرکت باعث ایجاد خلا و ورود مستمر گاز به داخل کمپرسور می شود و با کم کردن فاصله بین مولکول های گاز باعث افزایش فشار آن می شوند.

کمپرسور


معمولا دراین نوع کمپرسورها، سیستم انتقال قدرت روی یکی ازپیچ ها(رتورها) انجام می شود و رتور دیگر توسط رتور راننده به چرخش در می آید.  به زبان ساده می توان گفت که اصول کار این نوع کمپرسورها مثل چرخ گوشت های معمولی می باشد.
فاصله بین رتورها و بدنه فوق العاده کم است و برای جلوگیری از ایجاد نشتی های داخلی هرگونه افزایش لقی باعث کاهش راندمان جریان کمپرسور و افزایش درجه حرارت و… می گردد زیرا گاز فشرده شده در قسمت جلو سیلندر مجددا به قسمت فشارپایین کمپرسور بر می گردد.
به دلیل فاصله کم بین رتور و بدنه در این نوع کمپرسورها امکان گیرکردن وتماس بین قطعات ثابت ومتحرک وجوددارد به همین دلیل تعمیر این نوع کمپرسورها بسیارمشکل و گاها غیرممکن است.

اطلاعات تکميلي