چراغ قوه «لومن» (Lumen) بدون نیاز به باتری

   چراغ قوه در صدر فهرست وسایل مورد نیاز در مواقع بروز بحران قرار دارد. این وسیله البته تا زمانی کاربردی محسوب می شود که باتری داشته باشد.

   اکنون ایده خلاقانه تولید چراغ قوه ای مطرح شده که در آن دیگر نیازی به باتری نبوده و در نتیجه جایی برای نگرانی ناشی از اتمام ذخیره نیرو در آن نیز نخواهد بود. این محصول جدید تنها از حرارت بدن انسان به عنوان منبع نیروی مورد نیاز در تولید روشنایی استفاده می کند.

   چراغ قوه «لومن» (Lumen) به نحوی طراحی شده است که به هیچ وجه به باتری نیازی ندارد و تمام انرژی مورد نیاز خود را از گرمای بدن استفاده می کند. در واقع چراغ قوه ای است که می توان بصورت مادام العمر از آن استفاده کرد. این چراغ قوه تنها به اندازه انگشت بوده و وزن آن نیز 35 گرم می باشد با استفاده از ژنراتور ترموالکتریکی (TDC) که در دل آن تعبیه شده نیروی لازم برای روشن شدن ریز چراغ ۵ میلیمتری LED آن را تأمین می کند.

   محققان نیز از ژنراتورهای حرارتی کوچک برای افزایش طول عمر باتری های وسایل گوناگون استفاده کرده اند. با این حال لومن در نوع خود اولین چراغ قوه‌ای است که با استفاه از گرمای بدن کار می کند و به راحتی می تواند در دسترس عموم قرارمی گیرد.

   مبنای عملکرد این چراغ قوه مبتنی بر تفاوت دمای بدن انسان و محیط اطراف است. در نتیجه زمانی که چراغ قوه در محیطی با دمای ۲۸ درجه سانتیگراد قرار می گیرد قابلیت تولید جریان الکتریکی ۱۵ میلی آمپری سه ولتاژی را پیدا می کند که برای روشن شدن ریز چراغ LED آن کافی است.

   بدنه این چراغ قوه از آلومینیم یا تیتانیوم ساخته شده است این فلزات نه تنها طول عمر بالایی دارند بلکه زمانی که از آن برای ژنراتورهای حرارتی کوچک استفاده می شود عمر آن ها دوبرابر نیز می شود. همچنین این چراغ قوه می‌تواند مقداری انرژی را هم در درون باتری خود ذخیره داشته باشد

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: چراغ قوه بدون باتری