آب شیرین کن بدون مصرف برق؛ ابداع محقق ایرانی

   پژوهشگر ایرانی موفق به ابداع سامانه آب شیرین کن در مقیاس صنعتی شد که بدون نیاز به مصرف برق، قادر به انجام فرآیند نمک زدایی ازآب دریا است.

   از آنجا که روش اختراعی آب شیرین کن به برق نیاز ندارد قیمت تمام شده برای فرآیند شیرین کردن هر مترمکعب آب تا 70 درصد کاهش پیدا می کند. سید امیر علایی فرد مخترع ایرانی این دستگاه یادآور شد: در آب شیرین کن هایی که در شمال و جنوب کشور و سایر نقاط جهان وجود دارداز پمپ های فشار قوی برقی استفاده می شود که باید بتوانند فشار بالای 40 بار را تولید کنند و به ازای نمک زدایی هر سه هزار متر مکعب آب محصول در شبانه روز، حدود 500 هزار دلار یعنی معادل یک میلیارد و 800 هزار تومان برای خرید این پمپ های وارداتی هزینه می شود. ولی ما در سامانه خود با حذف اینگونه پمپ ها و استفاده از تجهیزات ساخت داخل، هزینه های سرمایه گذاری اولیه را تا 50 درصد کاهش داده ایم. در روش های پیشین، آب دریا با چگالی بالا با استفاده از پمپ های برقی از عمق حدود 10 متری و یا چاه های ساحلی به سایت آب شیرین کن منتقل می شود که در روش های جدید این عمل به وسیله فشار هیدرواستاتیک دریا و بدون مصرف برق صورت می گیرد.

   به گفته علایی فرد در این اختراع، عملیات تخلیه به اعماق دریاها و در مناطق دور از ساحل، بدون مصرف برق انجام می گیرد و کمترین آسیب به محیط زیست، دریا و آبزیان وارد می شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: اختراع آب شیرین کن بدون برق