ساخت دهکده عمودی در هلند

   در آینده ای نزدیک برج های صخره ای شکلی در هلند ساخته می شود که مهمترین ویژگی آن ها برخوردار بودن از فضای سبز چشمگیر است. این برج ها دارای کاربری مسکونی و اداری بوده و در عین حال سازگاری چشمگیری با محیط زیست دارند.

   این پروژه که تحت عنوان Ravel Plaza ارائه شده محصول تفکر خلاقانه گروه معماری MVRDV است و پیش بینی می شود نمای کلی شهر آمستردام یعنی جایی را که قرار است در آن ساخته شوند، دگرگون خواهد کرد.

   این طرح به تازگی برنده رقابت طراحی ساختارهای مرتفع برای منطقه اقتصادی   Zuidas Business District آمستردام شده و حالا قرار است مقدمات کار ساخت آن فراهم شود.

   گروه معماری MVRDV پیشتر نیز پروژه های دوستدار محیط زیست زیادی را برای سایر شهرهای جهان از جمله جاکارتا، سئول و وین طراحی کرده است که در آن ها توجه به فاکتور «محیط زیست» بیش از هر نکته دیگری به چشم می آید. اما این برای نخستین بار است که ساختارهای فوق مدرنی با الهام از طبیعت مانند صخره طراحی می شوند.

   در نگاه نخست این گونه به نظر می رسد که با یک دهکده سرسبز و البته عمودی روبرو هستیم که در دل کوه ایجاد شده است. همچنین زاویه پنجره ها که دارای شیشه های بزرگی هم هستند به گونه ای است که در طول روز پرتو خورشید بخش زیادی از فضاهای مسکونی و اداری را روشن کند تا بدین ترتیب انرژی کمتری برای تأمین روشنایی استفاده شود.

   وینی ماس از بنیانگذاران و مدیر این پروژه اظهار کرد: طراحی این ساختمان به گونه‌ای است که بالکن بزرگ با پوشش سبز، ساختمان را به یک دهکده سبز تبدیل کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.

   در حال حاضر این پروژه با سه برج در هم ادغام شده است و زیبایی منحصر به فردی دارد.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: گروه معماری MVRDV
  • حوزه کاربرد: تأثیر طراحی مدرن بر بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان