ایجاد مدارهای الکتریکی درون گل‌های زنده

   دانشمندان سوئدی دانشگاه لینکوپینگ برای اولین بار موفق به ساخت محلولی حاوی پلیمرهای محلول شدند که از قابلیت هدایت الکتریکی برخوردار است. آنها با قرار دادن یک گل رز درون این محلول موفق به ایجاد مدارهای الکتریکی درون آوند‌های گل شدند و بدین ترتیب آنها موفق شدند فرآیند فتوسنتز را به برق تبدیل کنند.

   پلیمر به کار رفته در این محلول به شکلی طراحی شده که با کشیده شدن درون بدن گل، با کمک یون‌های موجود به شکل یک کابل سازماندهی شده در آمده، و به کمک آن می توان یک مدار الکتریکی که با ساختار زیستی گل پیوند خورده، درون بدن یک گل زنده ایجاد کرد.

   محققان می‌گویند با استفاده از این تکنیک می‌توان حسگرهایی را درون گیاهان کار گذاشت تا از انرژی ایجاد شده در کلروفیل آنها برای ایجاد آنتن‌هایی سبز یا تولید موادی جدید استفاده کرد.

   گیاهان ارگانیزم‌هایی پیچیده هستند که برای انجام فعالیت‌های روزانه خود بر نقل و انتقالات سیگنال‌های یونی و هورمون‌ها اتکا دارند. کنترل کردن مسیرهای شیمیایی درون گیاهان می‌تواند مسیر تولید سلول‌های سوختی مبتنی بر فتوسنتز و تجهیزاتی که عملکرد درونی گیاهان را تنظیم می‌کنند تا بتوان مولکول‌های مهم و حیاتی مورد نیاز در پزشکی را سریعتر ایجاد کرد،‌ هموار خواهد ساخت.

   محققان همچنین نوعی خاص از مواد الکترونیکی را وارد برگ گیاهان زنده ساخته‌اند که برگ‌ها را درخشان ساخته و با تغییر ولتاژ می‌توان رنگ آنها را تغییر داد.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ
  • حوزه کاربرد: تولید برق با استفاده از گل های سایبری