فضانوردان ایران و برزیل بهترین کاوشگران مریخ

   سازمان ناسا استخدام فضانوردان برای اعزام به مریخ را آغاز کرده و مدعی شده که فضانوردانی از ایران و برزیل می توانند بهترین گزینه‌ها برای سفر به فضا باشند. ناسا در ادامه پروژه های بلندپروازانه خود قصد دارد تا در آینده ای نزدیک، فضانوردانی را به آژانس فضایی بین المللی، مدار ماه و در نهایت مریخ اعزام کند. اما یکی از بزرگ‌ترین چالش های پیش روی این سازمان و همچنین فضانوردان، میزان و شدت تابش اشعه های کیهانی خورشید و سایر ستاره ها در فضاست که می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.

   همانطور که می دانید اتمسفر زمین در کنار میدان مغناطیسی، نقشی همانند یک سد را در برابر نفوذ این تشعشعات به زمین ایفا می کنند، اما متاسفانه سیاره مریخ از این میدان مغناطیسی بی بهره است و به همین جهت، بخش قابل توجهی از این سیاره در طی میلیون ها سال از بین رفته است.

   از این رو، تمامی فضاپیماها به لایه محافظی در برابر نفوذ تشعشعات مجهز شده اند که از آنها مراقبت می کند و همچنین پایگاه هایی که در آینده در این سیاره احداث خواهند شد، می بایست در عمق چندین متری سطح سیاره ساخته شوند تا خطری از سوی این اشعه ها، آنها را تهدید نکند.

   حال اگر قرار باشد که فضانوردانی به سطح این سیاره بروند و با وسایلی مخصوص به کاوش بپردازند، چگونه می توان از آنها در برابر آسیب های این تشعشعات خطرناک محافظت کرد. بهترین راه حل برای این امر، انتخاب افرادیست که بدن آنها از مقاومت بالاتری در برابر این تشعشات برخوردار باشد. به همین جهت، دانشمندان طی مطالعات چندین ساله خود بر روی ساکنین مناطق شمالی ایران و بویژه شهر رامسر به این نتیجه رسیدند که این منطقه بیشترین سطح از اشعه های کیهانی را دریافت می کند که تقریباً 80 برابر بیشتر از میانگین جهانیست.

   از سویی دیگر، پژوهش های صورت گرفته بر روی هزاران نفر از ساکنین این منطقه نشان می دهد که میزان ابتلا به سرطان ریه در میان رامسری ها، بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است که این محققان اصلی ترین دلیل آن را وجود ژنی دانستند که وظیفه تولید گلبول های سفید خون و به اصطلاح "سلول های قاتل طبیعی" را بر عهده دارد که به تومورهای سرطانی حمله کرده و آن ها را از بین می برند که این ژن در میان رامسری ها از قدرت و فعالیت بیشتری برخوردار است.

   علاوه بر رامسر، مناطق دیگری از کره زمین همچون منطقه ساحلی Guarapari در کشور برزیل نیز بیشترین میزان تابش اشعه های کیهانی را می بینند که ساکنین این منطقه می توانند در کنار مناطق دیگری همچون Yangjiang چین و Karunagappally هند، افراد مناسبی برای سفر به مریخ باشند.

   بر این اساس، دیگر نیازی به تغییر و دستکاری ژنتیک به منظور پرورش فضانوردانی با بدنی مقاوم در برابر اشعه های کیهانی نخواهد بود و می توان از افرادی در نقاط مختلف کره زمین که بدن آنها از این ویژگی خارق العاده برخوردار است استفاده کرد.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: سازمان ناسا- آژانس فضایی بین المللی
  • حوزه کاربرد: انتخاب فضانوردان شایسته