آبگیری پهنه دریاچه ارومیه در بهمن 94

   نمایی از آبگیری تمامی پهنه دریاچه ارومیه در 26 بهمن ماه 1394، توسط ناسا منتشر شده که نشان از پر آب تر شدن قسمت شمالی دریاچه با توجه به افزایش٥١ سانتیمتری تراز سطح آب، است. بخش‌هایی از قسمت جنوبی هم که در ماه های اخیر، کاملا خشک بود اکنون دارای آب است و ارتفاع آب به چند سانتیمتر می رسد.

بارش های اخیر صورت گرفته در زمستان امسال کمک شایانی به افزایش تراز سطح آب دریاچه ارومیه کرده است به نحوی که در روز ٢٦ بهمن ماه ‌سال جاری به ١٢٧٠,٥٥ متر از سطح دریا رسیده است که این تراز ۵۱ سانتیمتری نسبت به پایین ترین سطح تراز آب دریاچه در روز دوم آبان ماه است و ٢ سانتیمتر نسبت به ١٩ بهمن‌ماه افزایش یافته است. علاوه بر بارش های اخیر پرداخت حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد بوکان و لایروبی رودخانه‌ها، نیز تاثیر به سزایی در این امر داشته است.

هادی بهادری نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره دلایل افزایش٥١ سانتیمتری تراز سطح آب دریاچه گفت: «حق آبه دریاچه از سد بودکان از دهم بهمن‌ماه در حال پرداخت شدن است. پیش از این زمانی که مازاد آب از سد بوکان رها سازی می شد، به دریاچه نمی رسید و پیش از ورود به بخش عمیق تر، پخش می‌شد. با راه‌اندازی، کانال اتصال زرینه رود و سیمینه رود، آب به نقاط عمیق‌تر دریاچه می رسد و به این ترتیب حق آبه زیست محیطی دریاچه از سد بودکان و رودخانه‌های منطقه وارد دریاچه ارومیه می‌شود.»

بهادری درباره اینکه حق آبه زیست محیطی سد بوکان چقدر است و دریچه های سد تا چه زمانی باز خواهند بود، توضیح داد که: «دریچه های سد تا پایان‌ سال یا به عبارتی تا عید باز خواهند بود و ١٣٠‌ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه خواهد کرد. پس از آن دریاچه‌ها برای تامین آب کشاورزی بسته خواهند شد تا اردیبهشت‌ماه به کشاورزان پرداخت شود.»

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: ستاد احیای دریاچه ارومیه
  • حوزه کاربرد: آبگیری دریاچه ارومیه - محیط زیست