تولید ماده ضدجاذب سیال و آلودگی هوا برای محافظت از ساختمان‌ها

     ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی هوا با همکاری دکتر فرزاد حاتمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و موسسه تحقیقاتی گارد اینداستریال فرانسه به نتیجه رسیده و هم اکنون در مقیاس صنعتی در بسیاری از پروژه‌های مدرن و حتی تاریخی کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند و چین مورد استفاده قرار گرفته است. محصول مشترک ساخته شده توسط محققان ایرانی و فرانسوی که حاصل چهار سال و نیم تلاش مستمر و پیگیر این دو کشور بوده، قادر است از موا مختلفی چون سنگ، چوب، آجر، پارچه و فرش دربرابر نفوذ آب، لکه شدن و جذب آلودگی هوا محافظت می‌کند.

    این ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی هوا به عنوان ماده‌ای استاندارد در زمینه حفاظت ساختمان‌ها در اقصی نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعدد بین‌المللی نظیر جایزه Eco Trophees 93 و Eco Friendly Award 2008 در بخش محصولات زیست محیطی را از آن خود کرده است.

   حاتمی درخصوص ویژگی‌های این ماده جدید که با عنوان «گارد پروتکت» نامگذاری شده است، گفت: این محصول در 12 مشتق اصلی خود قابلیت استفاده در برابر نفوذ آب، روغن و یا اکثر مایعات بر روی سطوح مصالح ساختمانی به بهترین شکل ممکن را دارا بوده و سطح را کاملا ضدآب می‌کند. این محصول از خانواده محصولات نانو نبوده و طول عمر و ماندگاری بالایی دارد.

   به گفته حاتمی، اثر ضد روغن و ضد لکه این ماده محافظ از نفوذ تمام لکه‌های روغنی جلوگیری کرده و در برابر تاثیر آلودگی‌های هوای شهری یا صنعتی بر روی نماهای ساختمان‌ها که پوششی از سنگ یا سیمان و یا آجر دارند، محافظت می‌کند.

   وی تاکید کرد: این محصول کاملا سازگار با محیط زیست و عاری از مواد حلال و سیلیکون و برپایه آب است و به صورت صددرصد تجزیه‌پذیر، غیرسمی و غیرقابل اشتعال طراحی و تولید شده که پس از استفاده کاملا نامرئی خواهد بود و هیچ گونه تاثیری بر ظاهر سطح مورد استفاده برجای نگذاشته و پاکسازی سطوح پوشیده شده با این ماده (در صورت نیاز به پاکسازی) به سادگی صورت می‌گیرد.

   عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کاهش فرسودگی سطوح را از دیگر اثرات این ماده ذکر کرد که نتیجه آن حفظ ظاهر طبیعی مصالح و نما به مدت طولانی‌تر خواهد بود.

   حاتمی خاطرنشان کرد: از این ماده محافظ و با رنگهای بسیار متنوع می‌توان در سطوحی از قبیل سنگ طبیعی و مصنوعی، کاشی و سرامیک، آجر، خشت، بتن، بلوک‌های سیمانی کف، موزائیک، سیمان رنگی، ملات، چوب و سایر مصالح ساختمانی در ساختمان‌های جدید و قدیمی، نماهای بازسازی شده، ساختمان‌های تاریخی و شاخص، تراس، پشت بام، پارکینگ، استخر، درزهای کاشی و سرامیک، سنگ فرش‌ها، موزائیک‌ها، پل‌ها و دیوارهای بتنی و موارد مشابه استفاده کرد.

   وی افزود: این مشتق روی سطح ماده، فیلم تشکیل نداده و تبادل هوا و بخار آب را مختل نمی‌کند، کاملا بی رنگ است و هیچگونه تغییری در رنگ و جنس سطح به وجود نیاورده و سازگار با محیط زیست است.

   عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: مکانیزم عملکرد این مشتق به گونه‌ای است که بین 5 تا 6 سانتیمتر داخل بتن نفوذ کرده و با آرماتورهای موجود در بدنه بتن پیل معکوس ایجاد می‌کند و در نتیجه، مشکل خوردگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

   به گفته وی، آزمایشات موسسه متالورژی رازی به وضوح نشان داده است که مقاومت در برابر خوردگی با این مواد 68 برابر افزایش یافته که در نوع خود بی نظیر است.

   حاتمی برخورداری از مقاومت بالا به اشعه فرابنفش و جلوگیری از زرد شدن سطوح به مرور زمان را از دیگر خواص این محصول برشمرد و گفت: این ماده از نشان CE بهره مند بوده و مطابق با استاندارد EN 1504-2 در زمینه محافظت از بتن عمل می‌کند.

   به گفته حاتمی سطحی که با این ماده محافظت می‌شود عملا به تمیزکردن خود پرداخته و نگهداری آن بسیار آسان‌تر است و به دلیل همین خاصیت خودتمیزکنندگی، آلودگی نمی‌تواند به سطح چسبیده و توسط باران شسته و برداشته می‌شود، در نتیجه سطح خود به خود پاکیزه می‌شود.

   این پژوهشگر ایرانی اظهار کرد: استفاده از این ماده، اثرات مخرب رطوبت همچون خوردگی و زنگ زدگی، شوره زنی، رشد ماکروارگانیسم‌ها را محدود کرده و سرعت تشکیل دوده و جرم بر روی مواد را خیلی کند می‌کند.

   وی در معرفی پروژه‌هایی که این محصول در آنها اجرا شده است، گفت: میدان «تیان آن من» و «المپیک پارک» در کشور چین، بزرگترین پروژه این طرح است.

   عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این ماده که اکنون به تولید صنعتی رسیده است، همچنین در ساختمان‌های مشهوری نظیر کلیسای نوتردام (فرانسه)، واتیکان، پل بزرگ بتنی ایستگاه راه آهن پاریس، تمام پل‌های بتنی خط راه آهن فوق سریع محور بوردو به تور در فرانسه، اکثر پل‌های طبقاتی بتنی شبکه بزرگراهی کشور الجزایر، چندین پل بتنی در کشورهای ایرلند، سوئد و چین، فرودگاه‌های بین‌المللی شارل دوگل پاریس و هانوی ویتنام و تعدادی از کاخ‌های بزرگ و پروژه‌های صنعتی در بیش از 11 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: موسسه تحقیقاتی گارد اینداستریال فرانسه- دکتر فرزاد حاتمی
  • حوزه کاربرد: کنترل آلودگی هوا با ماده ضد جاذب آلودگی هوا، ضد لکه و نفوذ آب