شارژ تلفن همراه با بدن عرق کرده خودمان!

   در این دنیای دیجیتال و پرتابل، همه ما با دستگاه‌های روزمره و مجموعه‌ای از شارژرهای دیواری همراه آن‌ها سر و کار داریم. نگه داشتن شارژ گوشی می‌تواند یک دردسر بزرگ باشد و حتی یک تلفن هوشمند بدون باتری به یک ورق کاغذ بی‌ارزش تبدیل می‌شود. چه عالی می‌شد اگر تلفن همراه در تمام روز شارژ می‌ماند، بدون این که نیاز باشد که در مورد آن فکر کنیم.

   راهی برای استفاده از حرارت اضافی بدن برای شارژ دستگاه‌ها با استفاده از پارچه‌های پوشیدنی جدیدی به نام پاور فلت (power felt) نشان داده‌ شد. ورزشکاران می‌توانند در زمان تمرین تلفن‌ها را در جیب خود قرار دهند و آن را شارژ کنند. آنها فقط نیاز به یک شورت ورزشی پاور فلت دارند.

   این وسیله در واقع از تفاوت بین دمای جسم و دمای اتاق برای تولید بار الکتریکی استفاده می‌کند. دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که می‌توان با استفاده از مواد رسانا، از اختلاف دمای بین بدن و محیط اطراف برای تولید الکتریسیته استفاده کرد؛ بدون این که نیاز به توربین و ژنراتور وجود داشته باشد. به این پدیده اثر سیبک (See beck effect) می‌گویند.

   نکته مهم در تولید برق و شکار انرژی (energy harvesting) به این روش این بود که ماده رسانای مناسبی پیدا کنیم. تا مدت‌ها دانشمندان مشغول ساخت ژنراتورهای ترموالکتریکی مستقیمی بودند که از آلیاژ فلزی تلورید آنتیموان بیسموت استفاده می‌کند و توانایی تولید برق از حرارت را دارد؛ ولی این ماده گران است و کارایی کمی دارد.

2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

   پاور فلت از نانو تبیوب‌های کربنی استفاده می‌کند که حرارت بدن را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. یک نوار ظریف چهار اینچی توان کوچکی تولید می‌کند که برای به کار انداختن یک ریزتراشه کافی است. به این ترتیب به منظور شارژ کامل تلفن همراه، این عنصر باید اندازه‌ای در حدود 10×40 اینچ داشته باشد.

   در حال حاضر، محققان در حال کار برای کاراتر و ارزان‌تر کردن پاور فلت هستند. محققان امیدوارند که این تکنولوژی در دو تا سه سال آینده وارد بازار شود و زمانی که موفق شوند، این تکنولوژی یک منبع توان مناسب و سازگار با محیط زیست خواهد داد.

 1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: مرکز فناوری نانو و مواد مولکولی دانشگاه ویک فارست
  • حوزه کاربرد: کاهش هزینه های انرژی