ربات پوشیدنی برای کمک به حمل بار

   اسکلت خارجی با عنوان ربات پوشیدنی ساخته شده توسط محققان دانشگاه هاروارد یک ربات منعطف است که انرژی مصرف شده برای حرکت در زمان حمل بار سنگین را کاهش می‌دهد.

   این ربات منعطف پوشیدنی قادر است میزان انرژی مصرفی در زمان راه رفتن به همراه بار را بطور میانگین تا 7.3 درصد کاهش دهد و سبب کاهش چشمگیر عملکرد مفصل ران، زانو و مفاصل مچ پا، بدون تاثیرگذاری بر تناوب یا طول گامها شود.

   این اسکلت خارجی بر آزادی حرکت کاربر تاثیر نگذاشته، بلکه به وی اجازه می‌دهد تا حرکتی مشابه افراد فاقد بار داشته باشند. محققان امیدوارند پیشرفت این تکنولوژی بتواند علاوه بر سودمندی در حمل بار به کمک افراد ناتوان در حرکات جسمی بشتابد و راه استفاده از آن برای طیف گسترده ای از افراد باز شود.

   محققان دانشگاه هاروارد از پوشاک برای ساخت جایگزین خود برای اسکلت‌های خارجی سفت و محکم استفاده کردند که از وزن بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند در حرکت طبیعی مفاصل اختلال ایجاد کند که در نتیجه شیوه راه رفتن کاربر را تغییر خواهد داد.

   این لباس از یک کمربند، دو بخش ساق و دو نوار برای ساق پا برخوردار است که با کابل به دو موتور موجود در یک کوله‌پشتی متصل می‌شوند.

   انرژی این موتورها از طریق کابل‌ها به لباس انتقال یافته و در نهایت، آن را به کاربر منتقل می‌کند. این لباس تنها زمانی فعال می‌شود که حرکت راه رفتن را شناسایی می‌کند.

   این فناوری به مفاصل ران و مچ پا که کنار هم در تولید حدود 80 درصد نیروی تولیدی توسط مفاصل پا در زمان راه رفتن مشارکت دارند، کمک می‌کند.

   این تحقیق در مجله NeuroEngineering and Rehabilitation منتشر شده است.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: محققان دانشگاه هاروارد-مجله NeuroEngineering and Rehabilitation
  • حوزه کاربرد: ربات پوشیدنی