سلول های خورشدی تاشو

   سلول خورشیدی بسیار نازک تولید شده توسط محققان کره ای به حدی نازک و انعطاف پذیر است که قابلیت استفاده در تجهیزات پوشیدنی را دارا می باشد. این سلول خورشیدی به قدری انعطاف پذیر است که می تواند به سادگی آن را دور یک خودکار پیچید.

   این باتری های خورشیدی امکان تامین توان موردنیاز تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی مانند عینک های هوشمند، دستگاه های سنجش سلامتی  و لوازم بررسی حرکات بدن را فراهم می کند.
   ضخامت این باتری های خورشیدی بسیار نازک تر از قطر موی انسان و در حدود یک میکرومتر است. ضخامت باتری های خورشیدی متداول، چند صد برابر این باتری پیشرفته است. مواد نازک، انعطاف پذیرتر از مواد ضخیم هستند. علت این تفاوت وجود نوعی مقاومت در مواد است که هنگام خم کردن آن ها، تشدید می شود. 
   محققان این باتری های بسیار نازک را با استفاده از ترکیب آرسنید گالیوم ساخته اند و برای کاهش ضخامت آن با استفاده از شیوه ضرب مستقیم روی یک سطح انعطاف پذیر و بدون استفاده از هرگونه چسب، تولید کرده اند. 
   در جریان آزمایشات، مشخص شد که توانایی این باتری ها در تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته، با توان باتری های متداول برابری می کند. همچنین مشخص شد این باتری ها قابلیت خم شدن با شعاع 1.4 میلیمتر را دارند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Pllied Physics Letters منتشر شده است.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: Pllied Physics Letters