تبدیل دود به سنگ جواهر با بزرگ‌ترین پالایش کننده دود خلأ (Smog Vacuum Cleaner)

    با گذر زمان، شرایط جوی در بسیاری از مناطق هر روزه بدتر می‌شود. در بسیاری از مکان‌ها آلودگی قابل‌مشاهده است. درحالی‌که در بعضی شهرها این آلودگی قابل‌دیدن نیست ولی اثر آن بر زندگی روزمره و سلامت قابل‌توجه است. طبق تحقیقات دانشگاه برکلی، هرروزه 4000 نفر از مردم چین بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.

   دان روزگارد (Daan Roosegaarde) طراح، در راستای بهبود کیفیت هوا، بزرگ‌ترین پالاینده خلأ دود در جهان را ساخته است. این پروژه نتیجه سه سال تحقیق این طراح و بودجه Kickstarter بوده است.

smog2.jpg

smog3.jpg

   این تصفیه‌کننده جالب برجی است که دود را از بالا مکیده و آن را از فیلترهای هوا از دریچه‌های 6 گوشه عبور می‌دهد. این برج، آلودگی را از بیش از 30000 مترمکعب هوا در هر ساعت پاک می‌کند و سپس این ذرات بسیار ریز را برای شکل گرفتن به‌صورت سنگ‌های جواهر چگالیده می‌کند. هر سنگ جواهر نتیجه 1000 مترمکعب هوا است.

   روزگارد طرز کار این برج را این‌گونه توصیف می‌کند که با شارژ برج با جریان مثبت کوچکی، یک الکترود یون‌های مثبت را به هوا ارسال می‌کند. این یون‌ها برای تصفیه کردن ذرات گردوخاک به هم متصل می‌شوند. سپس یک سطح شارژ شده منفی (الکترود مخالف) این یون‌های مثبت را به همراه ذرات گردوخاک به داخل می‌کشد. ذرات گردوغبار که می‌توانند به ما آسیب بزنند با یون‌ها جمع شده و در برج ذخیره می‌شوند. این فناوری قصد دارد ذرات بسیار ریزی که از فیلترها عبور می‌کنند را نیز مهار کند.

 

اطلاعات تکميلي

Smog Vacuum Cleaner