ابزارهای تشخیص خانگی با فیلتر ویروس جدید IBM

   بهترین روش درمان یک بیماری به جز پیشگیری، درمان به هنگام آن است. می‌توان در هنگام بیماری به بیمارستان مراجعه کرد که ممکن است هزینه‌های زیادی هم در پی داشته باشد. اما با روش جدید ابداع‌شده توسط IBM، که طراحی یک چیپ است، هر بیماری می‌تواند خود بزاق دهان و ادرار خود را بررسی و مورد آزمایش قرار دهد.

   شرکت IBM در زمینه جابجایی عرضی قطعی در ابعاد نانو (DLD) که روشی برای جدا کردن ویروس‌ها و دیگر تهدیدهای سلامتی از DNA است، به موفقیت‌های چشمگیری دست‌یافته است. در این فناوری، سیالات در مجموعه‌ای از ستون‌ها که با توجه به‌اندازه عناصر جدا می‌شوند، فیلتر می‌شوند. این فناوری در گذشته برای ایزوله کردن انگل‌ها و دیگر اهداف استفاده می‌شود. در حال حاضر، IBM با استفاده از فناوری‌های سیلیکون در ساخت DLD با ابعاد نانو، نشان داده است که می‌توان از DLD برای فیلتر کردن اهداف در ابعاد 20 تا 110 نانومتر هم استفاده کرد. این ابعاد آن‌قدر کوچک هستند که بتوان ویروس‌های مرتبط به سرطان‌ها و بیماری‌های خطرناک را شناسایی کرد.

   بااین‌وجود، IBM معتقد است که این فناوری در ابتدای راه خود است و برای استفاده عملی دز آنالیز سیالات نیازمند تحقیقات بیشتر است. در صورت موفقیت، این روش می‌تواند منجر به درمانی کم‌هزینه و کوچک برای شناسایی بیماری‌ها شود و احتمالا در دستگاه‌های خانگی استفاده شود.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: IBM
  • حوزه کاربرد: پزشکی