تبدیل CO2 به سوخت با انرژی خورشیدی

پنل های خورشیدی جدید در کنار جذب نور خورشید، دی اکسید کربن را نیز می توانند جذب کنند. سلول های خورشیدی نور را به برق و دی اکسید کربن را به سوخت گلوکزی تبدیل می کنند. این سلول های خورشیدی با الهام از برگ درختان ساخته شده اند. سوخت بدست آمده از این سلول های خورشیدی قابل استفاده در وسایل نقلیه می باشد. محققان دانشگاه Illinois شیکاگو معتقدند که سلول‌های خورشیدی فتوسنتزی را بی‌نقص کرده‌اند. این فناوری شبیه به توانایی گیاهان برای تنفس کربن دی‌اکسید به همراه آب و تبدیل آن به اکسیژن و گلوکوز است. سیستم پنل های خورشیدی جدید قادر به مکش کربن دی‌اکسید و فرآوری کردن آن به یک سوخت مصنوعی است که می‌توان از آن برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه استفاده کرد. به لحاظ تئوری، این دستگاه می‌تواند سیکل پاکی ایجاد کند که کربن دی‌اکسید موجود در جو را گرفته و مجددا به خودروها برمی‌گرداند.

   برگ مصنوعی دربرگیرنده یک جفت سلول خورشیدی است که از یک سیستم بسیار پیچیده الکترولیز استفاده می‌کند. انرژی خورشید برای تسریع کردن یک واکنش با ترکیب‌های گوناگون مبهم مانند nanoflake tungsten diselenide استفاده می‌شود. گاز مصنوعی از طرف دیگر خارج‌شده که می‌تواند مستقیما در وسایل نقلیه مخصوص استفاده شود و یا به سوخت دیزل تبدیل شود.

   مقرون به صرفه بودن پروژه جدید دانشگاه UIC می‌بایست ثابت شود. این پروژه می‌تواند منجر به قطع تولید بنزین شود. بجای سوخت‌های قدیمی می‌توان این سلول‌های خورشیدی را در مزارع خورشیدی نصب و سوخت تولید کرد که همزمان منجر به کاهش کربن دی‌اکسید جو می‌شود.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: University of Illinois at Chicago
  • حوزه کاربرد: انرژی خورشیدی