ساختمان سبز

   ساختمان سبز روندی است که با محیط زیست و حفظ منابع طبیعی سازگار درطول چرخه عمر ساختمان سازگار می‌باشد. از ایده گرفته تا طراحی، ساخت و ساز، بهره‌برداری، نگهداری، تعمیر وتخریب آن با محیط‌زیست سازگار بوده ساخت ان نیازمند همکاری متقابل اعضای تیم طراحی می‌باشد. معماران و مهندسین و کارفرمایان در هر مرحله از تکمیل پروژه ساختمان سبز در تلاشند تا توسعه دهنده و تکمیل کننده انتظارات سنتی ازساختمان باشند تا از نظر صرفهٔ اقتصادی، ماندگاری و تامین آسایش در سطح بالایی قرار گیرد. اگرچه تکنولوژی روز به طور پیوسته توسعه یافته‌اند تا تکمیل کننده فعالیت‌ها در ساخت ساختمانی سبز تر می‌باشد، ساختمان‌های سبز طراحی شده‌اند تا از تاثیر کلی محیط ساخته شده بر سلامتی انسان و محیط زیست از طریق:

  • استفاده بهینه از انرژی، آب و دیگر منابع
  • محافظت از سلامت محیط‌زیست و بهبود کارایی منابع
  • کاهش آلودگی و تخریب محیط‌زیست

   مفهوم مشابه، ساختمان طبیعی (natural Building) می‌باشد، ساختمانی که معمولا زیر بنای کوچکتری دارد و هدف اصلی استفاده از مواد اولیهٔ طبیعی که به طور بومی در هر ناحیه موجود است، می‌باشد. دیگر موضوع‌های مرتبط، طراحی زیست مدار (sustainable design) و معماری سبز (green architecture) می‌باشد. زیست مداری به معنای در بر طرف ساختن احتیاجات نسل حاضر به دون به خطر انداختن امکان نسل‌های آینده در تامین نیازهایشان است. اگرچه بعضی از برنامه‌های ساختمان سازی سبز به عمل مقاوم‌سازی بناهای موجود رسیدگی نمی‌کنند اما بقیه اهمیت می‌دهند. اصول ساختمان سبز به راحتی می‌تواند در فعالیت‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود همچون ساخت سازه‌ای جدید تعبیه شوند. خدمات دولتی ایاات متحده طبق گزارشی در سال ۲۰۰۹ میلادی , ۱۲ ساحتمان با طراحی پایدار و قیمتی کمتر و کمترین میزان مصرف انرژی بنیان نهاده است.

 

کاهش اثرات زیست محیطی

   هدف فعالیت ساختمان سازی سبز کاهش تاثیرات زیست محیطی ساختمان‌ها می‌باشد بنابراین نخستین قانون در این راستا ان است که سبز ترین ساختمان ساختمانی است که ساخته نشده باشد. ساختمان سازی جدید اغلب زیر بنای یک ساختمان را کاهش می‌دهد در نتیجه نساختن ساختمان برساختن ساختمانی سبز ارجحیت دارد. قانون دوم: تا حدی که ممکن است ساختمان باید کوچک باشد قانون سوم: به پراکندگی (تمایل شهرها به پراکندگی بطور نا منظم) کمک نکند. فرقی ندارد چه اندازه بر روی پشتبام فضای سبز ایجاد کنید و یا از چند پنجرهٔ دو جداره در ساخت ساختمان استفاده نمایید، در صورتی که شما به پراکندگی کمک نمایید در رسیدن به مقصودتان شکست خورده‌اید. محل‌های متراکم به روستاها و فضاهای سبر ترجیح داده می‌شوند. ساختمان‌ها در برابر مساحت عظیمی از زمین مسئول هستند. مطابق با آمار منابع ملی حدود ۱۰۷ میلیون هکتار از زمین‌های ایالت متحده در حال توسعه می‌باشند. آژانس بین‌المللی انرژی طی نشریه‌ای تخمین زده است که ساختمان‌های موجود ۴۰٪ از کل انرژی مصرفی زمین و ۲۴٪ از کل تولید گاز کربن دی اکسید می‌باشند.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی انرژی