ساخت بزرگترین خورشید مصنوعی در کشور آلمان

   انرژی های تجدید پذیر از جمله زمینه هایی است که خیلی از کشورها علاقمندند در آن سرمایه گذاری کنند. آلمان از جمله ی این کشورها است که به تازگی نیز مرکز هوافضای آلمان موسوم به DLR اقدام به ساخت بزرگترین خورشید مصنوعی در دنیا کرده است. این پروژه تحت عنوان Synlight نام گرفته و در شهر یولیش ساخته شده است.

از پروژه Synlight که در سه طبقه بنا شده، قرار است تا برای پروژه‌های تحقیقاتی گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان نمونه‌ای از این تحقیقات می‌توان به تلاش برای تولید سوخت هیدروژن با استفاده از نور خورشید اشاره کرد.

خورشید از جمله مهمترین منابع در تامین انرژی های تجدیدپذیر است که موارد زیادی وجود دارد که استفاده از نور و انرژی خورشید را مختل می‌کنند.از جمله این موارد تاریکی شب، هوای ابری، عرض‌های جغرافیایی بالا، مناطق نزدیک به قطب و .... می باشد. برای غلبه با تمامی موارد منع استفاده از این منبع عظیم انرژی، بزرگترین خورشید مصنوعی در آلمان ساخته شده است.

ساخت بزرگترین خورشید مصنوعی در کشور آلمان

 برای دسترسی به یک جایگزین قابل اعتماد و قابل کنترل، دانشمندان و مهندسان اقدام به ساخت خورشید مصنوعی می‌کنند تا به این وسیله به راحتی مقاصد آزمایشگاهی خود را پیش ببرند. به جای استفاده از یک توپ کروی غول‌پیکر که 150 میلیون کیلومتر دورتر از ما قرار دارد، DLR یک دستگاه بزرگ ساخته که همانند یک بازتابنده سهمی‌وار رو به عقب کار می‌کند.

یک لامپ نقطه‌ای، از یک تک منبع نور قدرتمند استفاده کرده و این نور را با بازتاب از یک آینه سهمی‌وار متمرکز می‌کند. در عوض، Synlight به عنوان بزرگترین خورشید مصنوعی ، یک جسم سهمی غول‌پیکر است که از 149 لامپ‌ دارای قوس کوتاه زنون با توان 7 کیلووات ساخته شده و قادر است تا 11 میلی‌وات بر متر مربع نیرو تولید کند. در سه بار تست صورت گرفته در داخل محفظه آزمایش، دانشمندان توانستند نور متصاعد از تمامی این لامپ‌ها را در یک نقطه به اندازه بیست در بیست سانتی‌متر متمرکز کنند.

ساخت بزرگترین خورشید مصنوعی در کشور آلمان

در دو آزمایش، 220 کیلووات نیروی تابشی خورشید و در سومین آزمایش، 280 کیلووات نیرو به دست آمد. در بهترین شرایط، Synlight می‌تواند 320 کیلووات انرژی تولید کند. گفتنی است این میزان، ده هزار برابر از تابش خورشیدی عادی بر روی سطح زمین بیشتر است. در این شرایط، دما تا سه هزار درجه سانتی‌گراد (پنج هزار و چهارصد درجه فارنهایت) افزایش پیدا می‌کند.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: مرکز هوافضای آلمان موسوم به DLR
  • حوزه کاربرد: خورشید مصنوعی