نحوه عملکرد خودرو های هیبریدی

   خودرو دونیرو یا خودرو هیبریدیخودروی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند. انواع دیگری از خودروهای هایبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو  هایبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.

 

خودروی هیبرید در عمل

1-   آغاز حرکت: در آغاز حرکت خودرو می تواند تنها با نیروی موتور الکتریکی حرکت کند و نیازی به روشن شدن موتور بنزین سوز نیست. به این ترتیب خودرو در آغاز حرکت فاقد آلایندگی و مصرف سوخت است.

2-   حرکت با سرعت پایین: در حالت حرکت با سرعت پایین به عنوان مثال در ترافیک های شهری، به دلیل آنکه نیاز به توان بالایی نیست، تنها موتور الکتریکی فعال است و موتور بنزین سوز خاموش خواهدبود. به دلیل گشتاور بالای موتور الکتریکی که در آغاز حرکت آن را در اختیار راننده قرار می دهد، این موتور به راحتی می تواند خودرو و سرنشینان را در ترافیک شهری با سرعت های پایین تا متوسط به پیش ببرد بدون آنکه نیاز به مصرف بنزین باشد. این شرایط می تواند تا زمان اتمام باتری های خودرو ادامه پیدا کند که در خودروهای مختلف متفاوت است اما به طور معمولی به حدود ۴۰ کیلومتر نیز می رسد. لازم به ذکر است در این حالت در زمان توقف خودرو هیچ نیرویی مصرف نمی شود و عملا ۴۰ کیلومتر مسافت ممکن است طی چند ساعت طی شود.

3-   شتاب گیری: در صورتی که راننده با فشردن پدال گاز قصد شتاب گیری داشته باشد،  موتور بنزین سوز به صورت خودکار روشن شده و وارد مدار می شود. در این حالت ترکیب توان موتور بنزین سوز و موتور الکتریکی باعث شتاب گیری سریع خودرو می شود و می تواند خودرو را به سرعت های بالا برساند. البته خودروهای هیبریدی به گونه ای تنظیم شده اند که در این وضعیت نیز موتور بنزین سوز در بهترین شرایط کارکرد خود باشد تا کمترین میزان سوخت مصرف شود.

4-   حرکت در مسیرهای سربالایی: در این مسیرها نیز با توجه به شیب مسیر و وزن خودرو و میزان فشار راننده بر پدال گاز ممکن است هر دو موتور فعال باشند. با توجه به گشتاور بالای موتور الکتریکی، طی کردن این مسیرها با خودروهای هیبرید آسان تر از خودروهای بنزین سوز است.

5-   حرکت با سرعت ثابت: در این شرایط با توجه به میزان سرعت خودرو ممکن است موتور الکتریکی یا موتور بنزین سوز یا هر دو وارد مدار شوند. در زمان حرکت با سرعت ثابت، در صورتی که ذخیره انرژی باتری ها کم باشد خودرو به صورت خودکار با بخشی از نیروی موتور بنزین سوز و از طریق چرخش موتور الکتریکی که اینک نقش ژنراتور را دارد اقدام به شارژ باتری ها می کند تا باتری های خودرو برای استفاده های بعدی همواره در بالاترین میزان شارژ خود قرار داشته باشند.

6-   حرکت در مسیرهای سراشیبی: در این مسیرها نیازی به نیروی موتور بنزین سوز نیست ضمن آنکه در این زمان به دلیل اتصال موتور الکتریکی به چرخ ها، با چرخش موتور الکتریکی باتری های خودرو نیز شارژ می شوند ضمن آنکه این موتور باعث می شود توان ترمزهای خودرو نیز تقویت شود.

7-   توقف: در زمان توقف (به عنوان مثال پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک های سنگین) موتور بنزین سوز به طور اتوماتیک خاموش شده و خودرو به حالت الکتریکی در می آید.

 

اطلاعات تکميلي