ساخت آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

   آسفالت خودترمیم (Self Repairing Asphalt) پیشنهادی است که به تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه دلفت (Delft University) در هلند، برای حل معضل چاله های شهری به کار برده شده است. آسفالت خودترمیم قابلیت‌هایی فراتر از انتظار دارد. این محصول علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های مربوط به تعمیر جاده‌ها، قابلیت شارژ وایرلس خودروهای الکتریکی را نیز دارد.

آسفالت خود ترمیم به کمک باکتری‌ها و الیاف فولادی رسانا، ترک‌های ایجادشده را خودبه‌خود ترمیم کرده و در عین حال در محل‌های توقف مانند تقاطع‌ها و پشت چراغ‌قرمزها، ذخیره باتری خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

 

چالش های پیش رو برای عملی کردن این ایده به شرح زیر است:

  • برای ترمیم خودبه‌خود باید دستگاه القا مخصوصی وجود داشته باشد که در آسفالت و الیاف درون آن، حرارت کافی برای شروع فرآیند ترمیم را ایجاد کند.
  • جریان برق نیز باید به درون فولاد داخل آسفالت هدایت شده تا امکان شارژ خودروهای برقی فراهم شود.

اشلنگن یکی از محققین این طرح تخمین می‌زند که ساخت جاده خودترمیم حتی با صرف‌نظر کردن از مخارج لوازم جانبی موردنیاز، ۲۵ درصد بیشتر از جاده‌های معمولی هزینه‌بر باشد. گرچه که این هزینه بالای اولیه در اجرای این طرح از طریق بهبود زیرساخت شهری و حذف مخارج ترمیم و نگهداری آسفالت‌ها به راحتی قابل جبران است.

 

آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

به اعتقاد وی استفاده از مواد خودترمیم عمر خیابان‌ها را دو برابر کرده و به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت شارژ وایرلس خودروهای برقی، نیاز به ساخت ایستگاه‌های شارژ را نیز کاهش می‌دهد.

با وجود اینکه برای اولین بار در سال 2010 در هلند آزمایش‌هایی بر روی آسفالت خودترمیم انجام گرفت، دقیقا مشخص نیست که ساخت خیابان‌های خودترمیم چه زمانی به مرحله عملیاتی ساخت انبوه میرسد؛ بزرگ‌ترین چالش پیش روی عملی کردن این طرح هم متقاعد کردن شهرداری‌ها برای تعویض آسفالت خیابان‌هاست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که کمپانی‌های سازنده خودروهای الکتریکی از نصب تجهیزات گران‌قیمت مخصوص شارژر وایرلس در محصولاتشان راضی نخواهند بود. استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی در حال حاضر بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت؛ اما مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور، این رویا به حقیقت می‌پیوندد.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: پژوهشگران دانشگاه دلفت
  • حوزه کاربرد: مواد خود ترمیم شونده