گوی کروی در سیم برق

   گوی رنگی کروی در کابل روی خطوط سیم برق که به ان warning ball میگویند، که معمولآ رنگش قرمز یا نارنجی است و جنس آن از آلومینیوم یا پلاستیک مقاوم است و قطر آن در حدود 60 تا 80 سانتیمتر می باشد و بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال و فوق توزیع یا جاده ها نصب می شود. چون مسیر حرکت بالگرد از روی جاده هاست و چون سیم به صورت مستقیم روبروی خلبان قرار می گیرد، خلبان گاهی اوقات سیم رو نمی تواند ببیند، لذا از گوی هشدار دهنده استفاد می شود.

   البته تعدادی از مهندسان نیز این گوی ها را به انبساط  و انقباض سیم ها و تغییرات درجه حرارت نسبت داده و می گویند این گوی ها از پاره شدن و افتادن سیم ها و دکل ها جلو گیری می نماید.

   بر روی کابل های فشار قوی برق که از روی جاده ها و اتوبانها عبور می کنند، معمولاً گوی هایی به رنگ های سفید، نارنجی و قرمز را می بینید که بر اساس نیاز تعداد آنها متغیر است. از این گوی ها بهAerial Marker Ball یا Warning Ball یاد می شود. علت اصلی استفاده از این گوی ها بر روی خطوط فشار قوی برق، اعلام خطر و نمایاندن محل عبور این خطوط از روی جاده ها به هلی کوپتر ها، هواپیما ها، بالون ها و هرگونه شیء پرنده است که امکان فرود یا حرکت بر روی جاده ها را داشته باشد. به منظور جلوگیری از برخورد اینگونه تجهیزات با خطوط فشار قوی برق، این گوی ها بخصوص در مسیر های پرتردد هوایی کاربرد می یابند.

   این گوی ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که به سادگی و بدون اینکه به کابل برق آسیبی وارد شود ، بر روی آن نصب شوند و دید خوبی داشته باشند، وزن کم، دوام بالا، مقاومت در برابر اشعه های ماوراء بنفش ( از بین رفتن رنگ )، باران، حرارت، الکترولیز، لرزش های موزون، دوران و آلودگی و دیگر موقعیت های آب و هوایی از دیگر نکات در طراحی این گوی ها است. برخی از این گوی ها امکان دو تکه شدن برای نصب آسانتر را دارند. همچنین وجود حفره هایی بر روی آن، تخلیه آب باران و عدم تجمع آب درون آن را تامین می کند. معمولا این گوی ها بر اساس استاندارد NBR-7276 طراحی و ساخته می شوند.

   جنس این گوی ها معمولا از فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر روکش شده ، سپس با ژل مخصوص پوشیده شده و رنگ می شود ، وزن آن معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و قطر آن ۶۰ سانتیمتر است.

اطلاعات تکميلي

اطلاعات تکمیلی نیروگاههای موجی