با فناوری پلاسمای سرد باعث کاهش آلودگی هوای منزلتان شوید.

محققان دانشگاه لیورپول در حال توسعه دستگاهی هستند که از فناوری پلاسمای سرد برای مقابله با مشکل مواد حساسیت‌زای هوا در خانه استفاده می‌کند.

پلاسما یک نوع گاز یونیزه شده است که در آن الکترون‌ها و یون‌های پر انرژی با انواع ترکیبات شیمیایی واکنش‌پذیر هستند. هنگامی که پلاسمای سرد با آلودگی هوای اطراف ما  تماس پیدا می‌کند دارای اثر ضدعفونی بسیار قوی می‌شود و عوامل حساسیت‌زا را از بین می‌برد.

 

آلودگی هوا

 

محققان قصد دارند با این روش دستگاهی برای از بین بردن عوامل حساسیت‌زا ایجاد کنند.

دکتر جیمز والش از گروه مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه لیورپول و مدیر مرکز میکروبیولوژی پلاسما گفت: در طراحی این دستگاه مشکلات فنی چالش برانگیز وجود دارد که باید برای رفع آن ها اقدام شود. با این روش فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی برای تعداد زیادی از افراد ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما از تخصص خود در علوم پلاسمای لیورپول استفاده خواهیم کرد تا در نهایت یک فناوری ارزان‌قیمت، کارآمد و موثر ارائه دهیم که باعث کاهش غلظت مواد حساسیت‌زا از محیط زیست خانگی شود.

محققان دستگاهی با یک منبع پلاسمای هوا پالس که با بسیاری از ترکیبات شیمیایی واکنش نشان می‌دهد را برای از بین بردن آلودگی‌ها ایجاد کردند، سپس میزان مواد حساسیت‌زای خانگی که از طریق دستگاه پلاسما عبور می‌کنند و از بین می‌روند نیز بررسی شد.

محققان در نهایت یک راه‌حل مهندسی برای از بین بردن همزمان مواد حساسیت‌زای متعدد (از جمله گرده‌ها و غبار، هاگ قارچی و گرده) ایجاد کردند. این روش بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است در حالی که غلبه بر بسیاری از مشکلات دستگاه‌های موجود در بازار بسیار گران و ناکارآمد است.

 

 آلودگی هوا

 

هوای تمیز در خانه در سلامت افراد خانه تاثیر زیادی دارد:
وجود گیاه در خانه موجب تصفیه هوا می‏ شود. گیاهانی مانند پیچک، فیکوس، شیپوری، زنبق، سرخس، گل داوودی و نخل مرداب در از بین بردن آلاینده‏ های شیمیایی موجود در هوای خانه مانند رنگ، محلول‏ های شوینده و دود سیگار موثرترند. در واقع این گیاهان آپارتمانی فیلترهای طبیعی تصفیه هوا هستند.

 

آلودگی هوا

 

درخانه باید هوا جریان داشته باشد:
در روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست توصیه می‏ شود افراد از تردد غیرضروری در شهر اجتناب کنند و افراد آسیب‏ پذیر مانند سالمندان، نوزادان و بیماران ریوی و تنفسی در خانه بمانند، اما این موضوع نباید موجب شود که افراد تصور کنند تنها هوای بیرون از خانه آلوده است. هوای داخل خانه گاهی ممکن است از هوای بیرون آلوده‏ تر هم باشد. فضای خانه فضای محدود و بست ه‏ای است و افراد ساعات طولانی در خانه حضور دارند،

وجود آلودگی در هوای خانه می‏ تواند سلامت افراد خانه را به خطر بیندازد. سیگار کشیدن، استفاده از مواد سفیدکننده و ضدعفونی‏ کننده شیمیایی، اسپری‏ ها و خوش‌بوکننده‏ های شیمیایی از منابع آلودگی هوای خانه هستند. برای داشتن هوای پاک در خانه بهتر است کارهایی که موجب انتشار و بیشتر شدن آلودگی هوا می‏ شود محدود شود.

 

آلودگی هوا

 

بستن پنجره‏ ها در تمام طول روز به هیچ وجه توصیه نمی‏ شود. منوکسیدکربن یکی از آلاینده‏ های خطرناک در هوای خانه است که در اثر احتراق در وسایل گازسور مانند بخاری و شومینه ایجاد می‏ شود، توصیه می‏ شود برای پیشگیری از مسمومیت با مو نوکسیدکربن روزی چند بار پنجره‏ ها باز شود تا هوا در خانه جریان پیدا کند. با رعایت این نکات، آلودگی هوای خانه کاهش پیدا می‏ کند اما افراد با مشکلات خاص مانند افراد مبتلا به بیماری‏ های تنفسی بهتر است از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنند.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: سامان انرژی
  • حوزه کاربرد: آلودگی هوا