سفر بدون بازگشت

از زمان سفر موفقیت‌آمیز انسان به کره ماه طی ماموریت آپولو 11، نزدیک به نیم قرن می‌گذرد. در 21 ژوئیه سال 1969، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به عنوان اولین فضانورد‌های ناسا، بر سطح کره ماه قدم نهادند.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ.

 

 سفر موفقیت‌آمیز به کره ماه، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای عملی انسان، در زمینه فضا و سفر‌ به اجرام آسمانی به حساب می‌آید. این بار ناسا در جریان یک گزارش هیجان‌انگیز، جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ در سال 2033 را تشریح کرده است.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

در سال‌های اخیر، ناسا بیانیه‌های متعددی را پیرامون ارسال انسان به کره مریخ منتشر کرده است. به نظر می‌رسد که این رویای دیرینه‌ی بشر، در نهایت با استفاده از سیستم جدید پرتاب موشک ناسا موسوم به Space Launch System و فضاپیمای اوریون (Orion) تحقق پیدا خواهد کرد.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

تجهیزات مورد نیاز برای این برنامه فضایی، در حدود 40 میلیارد دلار هزینه داشته است. اما نکته عجیب اینجاست که تا پیش از این، هیچ اطلاعات دقیقی از نحوه‌ی انجام ماموریت و استفاده از این تجهیزات، از سوی ناسا منتشر نشده بود. در اکتبر 2015، ناسا یک سند 36 صفحه‌ای را تحت عنوان “برنامه سفر به مریخ” منتشر کرد، اما در این سند نیز جزئیات دقیقی ذکر نشده است.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

در 21 مارس 2017، فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ارسال انسان به مریخ در سال 2033 به امضا رسید. یک هفته بعد، آژانس فضایی ناسا جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ را منتشر کرد.

اما با کسب اطلاع از اولین جزئیات این سفر، ممکن است شگفت‌زده شوید! انسان‌هایی که طی این سفر به مریخ سفر می‌کنند، به مدت 3 سال در فضاپیمایی لوله‌ای شکل حبس شده و هیچ راهی برای خروج اضطراری از این حالت نخواهند داشت. همچنین فضانوردان ارسال شده به مریخ، فقط در مدار این سیاره گردش کرده و هیچ برنامه‌ای برای فرود بر سطح مریخ وجود ندارد.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

 

به گفته دنیس تیتو از Inspiration Mars Foundation موقعیت سیاره مریخ در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ نسبت به زمین طوری است که با طی مسافت تقریبی ۵۰۲ میلیون کیلومتری -که ۵۰۱ روز طول می کشد، می توان به مریخ رسید.

دنیس تیتو همان میلیاردری است که به عنوان اولین توریست فضایی مشهور شد. او در سال ۲۰۰۱ به ایستگاه فضایی بین المللی رفته بود. حالا آقای تیتو برای عملی کردن این قدم پیشگامانه، به دنبال یک زن و مرد فضانورد است که طی سفر به سیاره سرخ در کپسولی کوچک بمانند، دور مریخ بچرخند و سپس بازگردند.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

به گفته تیتو، راکت و سیستم های مربوط به این پروژه در حال حاضر مراحل آزمایشی را می گذرانند. یک راکت ناسا قرار است کپسول فضانوردان را در مدار حرکت به سمت مریخ قرار دهد تا در مسیر ۵۰۲ میلیون کیلومتری به سمت مارس حرکت کنند.

تیتو درباره این هدف می گوید: «در سال های اخیر مهمترین حرکت سفینه های فضایی آمریکا، حرکت به سوی موزه ها به وسیله کامیون یا قایق بوده و وقت آن رسیده که دوباره گذشته افتخارآمیزمان را تکرار کنیم. آمریکا باید هر چه زودتر این حرکت را عملی کند و گرنه باید بنشیند و منتظر باشد تا دیگران اقدام به انجام آن کنند.»

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

پیش از این البته در تابستان امسال یک شرکت آلمانی اعلام کرد که به دو داوطلب برای یک مسافرت یک طرفه به مریخ نیاز دارد. تا به حال بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب برای این ماموریت ۶ میلیارد دلاری ثبت نام کرده اند. البته این بلیط یک طرفه قرار است حداقل ۱۰ سال دیگر به دو نفر از این داوطلبان تحویل داده شود.

به هر حال در مجموع پیشنهاد آقای تیتو جذاب تر به نظر می رسد، هر چند که او بیشتر به دنبال فضانوردان حرفه ای است، نه داوطلبان معمولی

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

آیا ناسا موفق می‌شود که بر سطح مریخ قدم بگذارد؟

باید منتظر بود و دید که آیا ناسا موفق می‌شود با توجه به بودجه مالی در نظر گرفته شده برای این ماموریت، این برنامه را عملی سازد یا خیر. در طول ماموریت‌های آپولو، بودجه ناسا برابر با 4% از کل درآمد ایالات متحده بود؛ اما امروز، این مقدار به حدود 0.5 تقلیل یافته است.

حتی اگر ناسا موفق شود این برنامه را عملی سازد، باز هم سازمان‌های خصوصی، به عنوان رقبایی جدی برای آژانس فضایی آن نقش‌آفرینی می‌کنند. حتی ممکن است که شرکت‌هایی هم چون SpaceX زودتر از ناسا بر مریخ قدم بگذارند.

 

جزئیات مربوط به سفر انسان به مریخ

 

ایلان ماسک (Elon Musk)، به عنوان بنیانگذار کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX)، اخیرا اعلام کرده که شرکت او قصد دارد تا سال 2022 انسان را به مریخ اعزام کند. از طرفی دیگر شرکت بوئینگ (Boeing) نیز با اظهار نظرهای جنجالی، کمپانی اسپیس ایکس را به چالش واداشته است.

اطلاعات تکميلي