ساعت نجومی پراگ

یک ساعت نجومی یک ساعت با مکانیسم های خاص و صفحات مدرج است و برای نشان دادن اطلاعات نجومی از جمله موقعیت های نسبی خورشید، ماه، صورت های فلکی منطقةالبروج، و گاهی اوقات سیارات بزرگ استفاده می شود.

 

ساعت نجومی پراگ

 

نوع دیگری از ساعت نجومی وجود دارد که در اصل رله ساعت نجومی است و به اختصار به آن ساعت نجومی گویند. این رله عملاً به جای رله فتوسل استفاده می‌شود با این تفاوت که نیازی به نور محیط ندارد و با استفاده از مختصات جغرافیایی و فرمول های تعیین موقیعیت خورشید(فرمول های نجومی) غروب و طلوع خورشید را محاسبه کرده و در غروب آفتاب رله را وصل و در طلوع آفتاب رله را قطع می کند. این وسیله به خصوص برای کاهش مصرف برق برای معابر استفاده دارد.

 

ساعت نجومی پراگ

 

ساعت نجومی پراگ از معروف ترین آثار تاریخی این شهر است که گردشگران بسیاری را به سوی خود از سراسر جهان جذب می کند. بسیاری از مردم ساعت پراگ را نماد و علامتی خوب و مقصد مناسبی برای افرادی که قرار است با هم ازدواج کنند، می دانند. ساعت نجومی، ابزاری هوشمند است که قرن ها بدون کوچکترین اختلالی ساعت و زمان و اطلاعات نجومی مانند موقعیت خورشید، وضعیت ماه، چرخه های نجومی و مناسبت های تقویم مسیحی را نشان می دهد. صفحه ی نجومی آن یک اسطرلاب مکانیکی است.

 

ساعت نجومی پراگ

 

دو پنجره در بالای برج قرار دارد و با هر بار کامل شدن ساعت باز می شود و از آن دو پنجره و در حرکت دایره ای و کاملی، شمایل و مجسمه های نمادین از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) خارج می شوند. در کنار ساعت مجسمه هایی به سبک گوتیک به چشم می خورند، مجسمه ای که بر گیتار می نوازد، دیگری در آینه به خود نگاه می کند و یک اسکلت هم با ضرب آهنگی یکسان زنگوله را تکان می دهد.

 

ساعت نجومی پراگ

 

ساعت پراگ در طول تاریخ مورد تخریب و آسیب های فراوان قرار گرفته است؛ یک نمونه از آن به جنگ جهانی دوم باز می گردد؛ به طوریکه ساختمان شهرداری که ساعت پراگ به آن تعلق داشت، در آتش بمباران آلمانی ها سوخت، با این وجود ساعت قدیمی هم چنان پابرجاست.

 

اطلاعات تکميلي