پیشرفته ترین ربات های جهان

1.ربات انسان‌نمای REEM

ربات REEM ربات سرویس‌دهنده و انسان‌نما که قامتی به اندازه انسان دارد. این ربات می‌تواند به عنوان راهنما، منشی و رباتی سرگرم‌کننده کار کند و حتی به زبان‌های مختلف سخنرانی کند. تولیدکنندگان این ربات، PAL-Robotics می‌گویند که هدف آن‌ها از ساخت ربات REEM این است که یک منبع اطلاعات دوستانه و تعاملی فراهم کنند که در مراکز خرید، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی بتوان از آن استفاده کرد. شاید کسی شما را به خاطر احتیاط  در نزدیک شدن به این ربات سرزنش نکند چون چهره بدون دهان و سفید و دستان سه انگشتی آن کافی است که هرکسی از آن دوری کند.

 

1.ربات انسان‌نمای REEM

 

2.ربات Ghostswimmer 

ربات Ghostswimmer دستگاه اتوماتیک زیر آبی است که برای تقلید شنای کوسه یا سایر ماهی‌های بزرگ در آب طراحی شده است. این تقلید ظاهری اجازه می‌دهد تا ربات کار نظارت و اکتشاف زیرآبی را در اعماق حداکثر 300 فوتی انجام دهد و در عین حال از دید انسان پنهان بماند، طوری که حتی یک زیردریایی نمی‌تواند مثل آن پنهان شود. به همین دلیل، نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد از GhostSwimmer برای نظارت بر اقیانوس‌ها بدون به خطر انداختن جان انسان استفاده کند.

 

2.ربات Ghostswimmer

 

3.ربات RobiticANTS

طراحی ربات RobiticANTS از روی حیوان زنده بوده است. همان‌طور که از نام آن پیداست این ربات با الهام از مورچه‌ها ساخته شده است. ربات‌ حشره‌مانند RobiticANTS خودکار بوده و می‌تواند به تنهایی کار خود را انجام دهد و به طور همزمان به محرک‌های پیرامون خود واکنش نشان دهد. با این حال، درست مثل مورچه‌های واقعی، این ربات‌ها به جای تمرکز بر فرد بیشتر بر گروه تمرکز می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با RoboticANTS دیگر نزدیک خود ارتباط برقرار کرده و با هم به منظور حل مشکلات پیچیده کار کنند. بنابراین، در آینده‌ای نه چندان دور، گروه‌‌های کاملی از حشرات رباتیک کوچک در حال کار را خواهید دید.

3.ربات RobiticANTS

4.ربات CB2

مهندسین این ربات انسان‌نمای کودک‌مانند را ساختند تا قابلیت‌های یادگیری هوش مصنوعی را آزمایش کنند. این ربات در دانشگاه اوزاکای ژاپن ساخته شده و ربات CB2 مثل یک نوزاد، قابلیت تشخیص حالات صورت و حرکات و درک معنی چنین چیزهایی را دارد. دانشمندی که بر روی این پروژه کار می‌کرد می‌گوید یکی از اهداف آن آموزش زبان انسان به CB2 بود و او معتقد است که در آینده، نژادی کاملا جدید از ربات‌های انسان‌نما در کنار انسان‌های واقعی زندگی می‌کنند.

 

4.ربات CB2

5.ربات BigDog

ربات BigDog رباتی به اندازه‌ی یک قاطر کوچک است که با بودجه نظامی و توسط شرکت وابسته به گوگل بوستون داینامیکس تولید شده است. این ربات توانایی حمل اجسامی 100 پوندی دارد و از زمین‌های ناهموار عبور می‌کند که برای یک رباتی که روی چرخ‌ها راه می‌رفت، غیرممکن بود و در واقع، آن را به قاطر مفیدی برای سربازان تبدیل می‌کند. BigDog اولین ربات چهارپای Boston Dynamics است و تکنولوژی ربات BigDog با گذشت زمان تغییر کرده است و گفته می‌شود که بسیاری از روبات‌های آینده بر اساس این ربات مدلسازی خواهند شد.

5.ربات BigDog

6.ربات Robugtix T8X

شاید چیزی جز این واقعیت را نتوان درباره علت ترسناک بودن T&X توضیح داد  که این عنکبوت غول‌پیکر روباتیک به خودی خود بسیار ترسناک است. هرچند ظاهر همه چیز نیست و این ربات طوری برنامه‌نویسی و طراحی شده است که دقیقا مثل عنکبوت واقعی راه برود و رفتار کند که تن آدم را ده برابر می‌لرزاند. خوشبختانه،T8X تنها یک اسباب‌بازی است که از راه دور کنترل می‌شود اما شرکت سازنده T8X که Robugtix نامیده می‌شود تعدادی روبات عنکبوتی در دست ساخت دارد که خودکارتر، بزرگتر و حتی ترسناک‌تر هستند.

 

6.Robugtix T8X

7.ربات ASIMO

ربات ASIMO یک ربات سرویس‌دهنده انسان‌نما است که توسط شرکت Honda Robotics تولید شده است. تاریخچه شروع پروژه‌ی ASIMO به سال 2000 بازمی‌گردد و امروزه، این ربات یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما در جهان است که قابلیت تشخیص حالات چهره، حرکات و صداها را دارد و به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد چطور جواب دهد، برای مثال دست بدهد یا دست تکان دهد.

 

7.ربات ASIMO

8.ربات RHex

این ربات شش پا را شرکت Boston Dynamics ساخته است و در عبور از زمین‌های ناهموار مانند سنگ‌ها، گل و لای، شن و پوشش گیاهی و برف عالی عمل می‌کند. تطبیق‌پذیری و بدنه کاملا ضدآب RHex، این ربات حشره‌نما را به یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها برای کشف و یا شناسایی مسیرهای سخت و دشوار برای رسیدن به مکان‌های خطرناک تبدیل کرده است. آزمایش گسترده دولت آمریکا نشان داده است که این ربات تقریبا قادر است به هرجایی برود.

 

 

8.ربات RHex
 

9.ربات BionicFlyingFox

این ربات خفاش‌مانند هم حرکت می‌کند، هم پرواز می‌کند و از هر نظر شبیه حیوانی است که شکل و نام ربات از آن الهام گرفته شده است و تنها تفاوت این است که طول بدنه این ربات بیش از دو فوت و هر بال آن حدود هفت و نیم فوت است. با این حال، وزن این ربات کمتر از یک کیلوگرم بوده و در هوا به صورت خودکار کنترل می‌شود، اما برای شروع پرواز و یا فرود آمدن هنوز هم به کمک نیاز دارد. این ربات می‌تواند داده‌های هر پرواز را با پایگاه داده مقایسه کرده و مؤثرترین راه برای سفر را اطلاع دهد.

 

9.ربات BionicFlyingFox

 

10. ربات Cheetah 3

ربات Cheetah 3 نه‌تنها می‌تواند از زمین‌های سخت و ناهموار و پله‌ها بالا برود و بیش از 30 اینچ در هوا بپرد، بلکه همه‌ی این کارها را بدون هیچگونه استفاده از دوربین‌های دیجیتال و یا حسگرهای محیطی انجام می‌دهد. با این حال، مهندسین قصد دارند سنسورهای را به آن اضافه کنند. توانایی این روبات برای کار در زمین‌های کاملا ناهموار و تاریک، آن را به گزینه‌ی مناسبی برای عزیمت به محیط‌هایی که به چشم نمی‌توان اعتماد کرد تبدیل کرده است.

 

10. ربات Cheetah 3

11. ربات انسان‌نمای Actroid-F

در نگاه اول، شاید نتوانید تشخیص دهید که زنان درون این تصویر کدام یک واقعی و کدام یک ربات هستند! ربات‌های Actroid-F یک اندروید آزمایشی هستند که توسط هیروشی ایشی گورا از دانشگاه اوزاکای ژاپن و با هدف ایجاد شبیه‌ترین اندرویدهای ممکن به انسان ساخته شدند. Actroid-F قادر است صحبت کند، چشمک بزند، حالات صورت را تشخیص دهد و به نظرات آن‌ها واکنش نشان ‌دهد. اگر چه این ربات با عظمت است، اما باید کارهای زیادی روی آن‌ها انجام شود تا کارآمد شوند.

 

11. ربات انسان‌نمای Actroid-F

 

12. ربات PETMAN

ربات PETMAN مخفف « مانکن تست لباس‌های ایمنی» است، این ربات انسان‌نمای نظامی طوری طراحی شده که حرکت و رفتار سرباز انسان را تقلید کرده و نسل بعدی پوشاک و تجهیزات ایمنی نظامی را تست کند. ربات PETMAN توانایی راه رفتن، دویدن، خزیدن و حتی عرق کردن مانند یک انسان را دارد. در آینده قرار است از این ربات به صورت خودکار برای عملیات‌های جستجو و نجات در مناطق خطرناک استفاده ‌شود.

 

12. ربات PETMAN

13.ربات LS3

ربات دیگر Boston Dynamics که برای استفاده نظامی ساخته شد، سیستم پشتیبانی چهارپا (LS3)، یک ربات خودکار چهارپا است که با بودجه ارتش آمریکا ساخته شده و می‌تواند از این قاطر رباتیک برای اهداف خود استفاده کند. به دلیل توانایی راه رفتن خودکار به دنبال رهبر، تشخیص فرمان‌های صوتی ساده و توانایی حمل بیش از 400 پوند بار، LS3 زمانی توسط تفنگداران دریایی استفاده می‌شد اما پس از مدتی به دلیل صدای بلند و وزن زیاد (بیش از 1300 پوند!)  این ربات بازنشسته شد. با این حال، با به روز رسانی‌های آینده، این دستگاه می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این ربات به بهبود بسیاری از ربات‌های چهارپای دیگر شرکت Boston Dynamics کمک کرده است.

 

13.ربات LS3

14.ربات BionicWheelBot

عنکبوت اکروبات‌باز بیابان‌های مراکش به دلیل توانایی آن در اکروبات زدن برای فرار از خطر معروف است و وقتی که زمین هموار باشد می‌تواند دوبرابر سریعتر از وقتی که راه می‌رود حرکات اکروباتیک انجام ‌دهد. مهندسین شرکت فستو تصمیم گرفتند رباتی دقیقا مثل آن بسازند. ربات عنکبوتی‌مانند BionicWheelBot قادر است بین حالت راه رفتن و حالت چرخیدن تغییر حالت دهد که چرخش سریعتر در سطوح هموار و همچنین عبور از زمین‌های سخت‌ و دشوار را ممکن می‌سازد.

 

14.ربات BionicWheelBot

15.ربات Spot

ربات Spot، نسخه کوچک Bigdog شرکت Boston Dynamics، برخی نقاط قوت و قدرت برادر بزرگتر خود را دارد و سریعتر و تطبیق‌پذیرتر است و در فضاهای داخلی و فضاهای تنگ نیز می‌توان از آن استفاده کرد. ویدیوی محبوب وب‌سایت Boston Dynamics نشان می‌دهد که چگونه این دستگاه می‌تواند ثبات خود را حفظ کند و پس از اینکه مهندسین بارها و بارها آن را زمین زدند دوباره به‌تنهایی بایستد. اگرچه ویدئوی آزمایش ربات نشان می‌دهد که این ربات چقدر شگفت‌انگیز است، اما بعید نیست که یک روز این ربات مکانیکی قصد ضربه‌ای محکم و ناگهانی را داشته و تصمیم به انتقام بگیرد.

 

15.ربات Spot

16.ربات MAARS

سیستم رباتیک مجهز و پیشرفته مدولار و یا به طور خلاصه MAARS یک ربات بدون سرنشین است که به طور خاص در ارتش مورد استفاده قرار گرفته و بحث‌هایی درباره اخلاقی بودن استفاده از روبات‌ها به عنوان دستگاه برای کشتار و جنگ مطرح شده است. ربات MAARS می‎تواند به سیستم‌های ردیابی ماهواره‌ای، دوربین‌های روز و شب، سیستم تشخیص شلیک دشمن و انواع سلاح‌ها (هر دو کشنده و غیرکشنده) مجهز شده و از راه دور کنترل ‌شود.

 

16.ربات MAARS

17.ربات Atlas

اطلس ربات پیشرفته و انسان‌نمایی بوده که توسط شرکت Boston Dynamics توسعه یافته است. در ساخت این ربات همان فناوری به کار رفته که در ساخت PETMAN استفاده شده است. این ربات قادر به دویدن و پریدن است و اگر با ضربه‌ای آن را به زمین بیندازید دوباره به‌تنهایی می‌ایستد، از زمین‌های صعب‌العبور از جمله زمین‌های پر از برف عبور می‌کند و حتی می‌تواند پشتک بزند. با این حال، اطلس هنوز راه درازی در پیش دارد و کسی نمی‌داند در آینده چه قابلیت‌‌هایی خواهد داشت.

 

17.ربات Atlas

18. ربات Kuratas

اگر فکر می‌کنید که این دستگاه غول‌پیکر را در یک انیمیشن ژاپنی دیده‌اید پس طراح و هنرمند سازنده‌ی آن کوگورو کوراتا کار خود را به خوبی انجام داده است. کوگورو با الهام از انیمیشنی که در کودکی دیده بود با شرکت صنایع سنگین سویدوباشی تماس گرفت و ربات Kuratas را ساخت. این کرگدن روباتیکی 13 فوت ارتفاع و حدود 5 تن وزن دارد و تعدادی وسایل اضافی از جمله سلاح مینی‌گان BB چرخشی، پرتابگر موشک و دست انسان‌نمای شگفت‌انگیزی دارد.

 

18. ربات Kuratas

19.ربات WildCat

اگر چه این ربات به اندازه نسخه‌ی کوچکتر آن Cheetah سریع نیست اما WildCat به سرعت از آزمایشگاه خارج و به دنیای واقعی وارد شد. WildCat رکورد سریع‌ترین ربات چهارپای آزاد (19.8 مایل در ساعت) را در اختیار دارد و سرعت و ثبات خود را هنگام مانور و چرخش به گوشه‌ها حفظ می‌کند. مهندسین Boston Dynamics امیدوارند که در نهایت WildCat با سرعت 50 مایل در ساعت یا بیشتر بدود و آن‌ها پشتوانه مالی غیر از DARPA ندارند تا هر آنچه لازم است را برای تحقق اهداف خود انجام دهند.

 

19.ربات WildCat

20.ربات Sophia

سوفیا ربات اجتماعی انسان‌نما از هوش مصنوعی برای تعامل با انسان‌ها استفاده می‌کند و تا آنجا پیش رفته که گفتار خود را پردازش کرده و رفتار و حالات چهره انسان را تشخیص و تقلید می‌کند. سازندگان آن Hanson Robotics معتقدند که این ربات اولین گام برای ایجاد هوش مصنوعی حساس است و اولین رباتی است که به شهروندی کامل در کشور تبدیل شده است. اگر چه سوفیا هنوز هم از زندگی واقعی دور است، اما وجود سوفیا قطعا کمی فاصله بین انسان و ماشین را می‌کاهد.

 

20.ربات Sophia

 

 

 

1.ربات S

اطلاعات تکميلي