اصلی ترین وظیفه توپ های قرمز که در میان کابل های برق وجود دارند چیست؟

علت گذاشتن و نصب کردن این توپ های قرمز روی سیم های برق این هست که بالگردها و گلایدرها این توپ های قرمز را ببینند و به این سیم های برق برخورد نکند و هم دکل برق را واژگون نکنند و هم به بالگرد یا گلایدر آسیب نرسد.

 

توپ نشانگر

 

این توپ های قرمز چون رنگشان قرمز و روشن هست هم در شب قابل رویت می باشند و هم در روز؛ پس رنگ قرمز این توپ ها بی علت نیست رنگ این توپ ها مثل شبرنگی می ماند که رفتگرها بر روی لباس شان دارند تا در تاریکی شب خودروها به آن صدمه نزنند.به علاوه با افزایش یا کاهش پیدا کردن درجه ی حرارت طول این سیم های برق افزایش یا کاهش می یابد؛ این توپ های قرمز با داشتن فنری درون خود طول کابل را در یک جهت افزایش یا کاهش می دهند.

 

توپ نشانگر

 

ارتعاش خارجی چیست؟

با حضور نیروی خارجی یا محرک مجموع ارتعاش انجام می گیرد و فرکانس ارتعاشی با فرکانس عامل خارجی برابر خواهد بود. در ذهن داشته باشید اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند حالت تشدید روزونانس اتفاق می افتد.

(مثال: اگر در داخل خودروی پیکان نشسته باشید در سرعت 80 ماشین شروع به لرزیدن میکند اگر سرعت را کاهش یا افزایش دهیم این لرزش خود به خود از بین می رود.)

 

 توپ نشانگر


چگونه این ارتعاش به وجود می آید؟

سیم استوانه ای را در نظر بگیرید حال جریان حول یک استوانه را تجسم کنید اگر جریان سیال (هوا) افزایش یابد نقطه جدایش در این سیم ایجاد خواهد شد که این جریان های گردابی ایجاد شده پشت سر سیم باعث ارتعاش سیم خواهند شد اگر این ارتعاش از بین نرود در صورت سستی، دکلها را  از جای خودش در میاورد و یا اینکه کابل رو پاره میکند در ضمن این پدیده در فرکانس خاصی نسبت به سیم ایجاد میشود (اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند).

 توپ نشانگر

 

بنابراین برای تغییر فرکانس همسانی (رزونانس) برای جلوگیری از پارگی سیم از این گوی ها استفاده میشود. جنس این گوی ها معمولا از فایبر گلاس بوده که با رزین پلی استر روکش شده است، سپس با ژل مخصوص پوشیده میشود و رنگ می شود ، وزن آن معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و قطر آن ۶۰ سانتیمتر است.

 

اطلاعات تکميلي