مصرف بهینه تر مترو نسبت به تاکسی

   آیا می دانید مترو در جابه جایی مسافر 20 برابر بهینه تر از تاکسی انرژی مصرف می کند؟

   برای جابه جایی یک نفر مسافر با خودروی سواری شخصی 2800، تاکسی 2200، مینی بوس 800، اتوبوس 600 و مترو 120 کیلو ژول انرژی به طور متوسط مصرف می شود، با مشاهده این ارقام اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی به خوبی نمایان است؛ یعنی مصرف انرژی مترو برای جابه جایی مسافر حدود یک بیستم تاکسی و سواری است، از این رو، یکی از بخش هایی که می تواند در بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود محیط زیست و افزایش بهره وری انرژی در کشور موثر باشد، توسعه حمل و نقل ریلی برقی است. دولت باید به تامین بودجه برای توسعه حمل و نقل ریلی برقی بیشتر توجه کند و با حمایت از شهرداری ها، اجرای آن را در اولویت قرار دهد.

   متاسفانه با وجود اینکه گسترش خطوط ریلی به ویژه برقی، صرفه اقتصادی بسیاری دارد، کشور ما در این زمینه نسبت به استانداردهای جهانی عقب است و در سطح مطلوبی قرار ندارد. بررسی آمار خطوط ریلی در کشورهای مختلف با در نظر گرفتن شاخص هایی مانند نسبت طول خطوط ریلی به کل جمعیت و طول خطوط نسبت به جمعیت، نشان می دهد، طول خطوط ریلی ساخته شده در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

   به منظور بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در سال 1379 که آغاز برنامه سوم توسعه اقتصادی بود، چهار استاندارد برای خودروهای سواری بنزینی، موتور سیکلت، خودروهای سنگین دیزلی و گازسوز تدوین شد و با اقدام های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل میانگین مصرف خودروهای بنزینی تولید داخل از 5/10 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش به 6/8 لیتر رسید که این مهم به دلیل نظارت و کمک بلاعوض وزارت نفت برای خروج خط پر مصرف پیکان بوده و تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور نیز پیش بینی می شود این میزان به هفت لیتر برسد.