تکنولوژی‌های آینده

بسیاری از چیزهایی که امروزه به آن‌ها عادت کرده‌ایم، ممکن است در آینده نه چندان دور دیگر محبوبیت و تاثیر گذشته را نداشته باشند، چیزهایی از قبیل فیلتر‌های اینستاگرام، اینترنت کم‌سرعت و حتی کنسول‌های بازی. ما در این مقاله سعی داریم نگاهی به هیجان‌انگیزترین پروژه‌های وابسته به تکنولوژی داشته باشیم که ممکن است در آینده بسیار نزدیک همه‌گیر شوند، در نظر داشته باشید که تمرکز ما بر روی پروژه‌هایی است که هم‌اکنون در حال توسعه هستند و نه آن‌هایی که تنها به عنوان یک ایده مطرح شده‌اند. 

 

تکنولوژی‌های آینده

 

 سرعت اینترنت می‌تواند به گیگابایت بر ثانیه برسد

سرعت اینترنت در تمام جهان می‌تواند به میزان بسیار بیشتر از چیزی که در حال حاضر هست برسد، حتی در کشور‌هایی همچون ایالات متحده، سرعت اینترنت فعلی در مقایسه با چیزی که ممکن است در آینده تجربه کنیم بسیار پایین است. کابل‌های فیبر نوری توانایی انتقال اطلاعات به سرعت 500 گیگابایت بر ثانیه را دارند و اینترنت 5G نیز قادر به انتقال 10 گیگابایت داده بر حسب ثانیه است. این سرعت در مقایسه با سرعت اینترنت مصرفی ما فوق‌العاده بالا است. سوالی که باقی می‌ماند این‌جاست که چرا ما هنوز محدود به این سرعت کم هستیم؟ دلیل این موضوع این‌جاست که دستگاه‌های مورد استفاده ما زیرساخت مناسب برای بهره‌وری از اینترنتی با این سرعت را ندارند. اما این موضوع در چند سال آینده تغییر خواهد یافت؛ بسیاری از شرکت‌ها در تلاش برای تولید موبایل‌هایی هستند که توانایی پشتیبانی از اینترنت 5G را داشته باشند. البته مدل‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی کنند هم‌اکنون نیز در بازار وجود دارند وممکن است گوشی شما نیز از جمله آن‌ها باشد. این را هم باید اضافه کرد که در کشوری همچون ایالات متحده حدود 25 درصد از مردم در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که دسترسی به کابل فیبر نوری امکان‌پذیر است و این رقم طی چند سال در اکثر جهان افزایش خواهد یافت. به علاوه این، پیشروی تکنولوژی 4K در بین مردم نیز از جمله عواملی است که می‌تواند روی این مسئله تاثیرگذار باشد. به زودی مردم انتظار خواهند داشت که بتوانند در مانیتورهای4K تماس ویدئویی گرفته، یا بازی‌ها و فیلم‌های موردعلاقه خود را با کیفیت 4K استریم کنند. تمام این کارها نیاز به سرعت اینترنتی بیش از آن‌چه ما هم‌اکنون استفاده می‌کنیم دارند، پس جای تعجب نیست اگر شرکت‌های میلیون‌ دلاری که همواره در حال جذب مخاطب و افزایش قدرت خود هستند، هر چه زودتر این رویاها را به حقیقت بدل کنند!

 

 سرعت اینترنت می‌تواند به گیگابایت بر ثانیه برسد

 

پدیده استریم کردن بازی‌ها انقلابی در این صنعت به پا خواهد کرد

 استریم بازی‌ها از خیلی لحاظ مشابه استفاده از شبکه‌هایی همچون نتفلیکس است، به گونه‌ای که شما با پرداخت مبلغی ماهیانه، می‌توانید از قابلیت‌های آن شبکه استفاده کنید، با این تفاوت که حال به جای تماشای فیلم یا سریال، قادر به تجربه بازی‌ها به صورت آنلاین خواهید بود. احتمالا نام برخی سرویس‌هایی که قصد گسترش این تکنولوژی را دارند، نام‌هایی همچون Shadow و Playstation Nowبه گو‌ش‌تان خورده است، اما حقیقت این‌جاست که بر طبق پیشرفت‌هایی که شرکت‌ها در این زمینه داشته‌اند پیش‌روان این پدیده به احتمال زیاد گوگل، مایکروسافت و بتزدا خواهند بود. بسیاری از سرویس‌هایی که هم‌اکنون در این زمینه کار می‌کنند بیشتر شبیه به پروژه‌هایی ناتمام و امتحانی هستند، اما گوگل با معرفی Stadia ثابت کرد که می‌تواند انقلابی بزرگ در این زمینه به پا کند. با بهره‌برداری از امکانات پیشرفته‌ای همچون کابل‌های نوری و سرورهای بسیار خود، گوگل قصد دارد قابلیت تجربه بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60fps را بر روی کامپیوترهایی که به سرعت اینترنت 30 مگابایت بر ثانیه دسترسی دارند امکان‌پذیر سازد. همچون نتفلیکس، کاهش سرعت موجب افت رزولوشن شده اما باعث ایجاد باگ و مشکلات تکنیکی نخواهد شد. البته باید اضافه کرد که در صورت همه‌گیر شدن استریمینگ، بدون شک از محبوبیت و حتی کارایی کنسول‌های بازی کم خواهد شد. در حال حاضر بازی‌هایی که شما می‌توانید تجربه کنید نیازمند به سخت‌افزاری هستند که بتواند آن بازی را به طور کامل پشتیبانی کند، اما در حین استریمینگ، پروسه پردازش بازی‌ها توسط ابرکامپیوترهای قدرتمندی که مخصوص این کار ساخته شده‌اند انجام شده و شما برای اجرای یک بازی سنگین همچون Red Dead Redemption 2 تنها نیازمند سرعت اینترنت بسیار بالا هستید، در صورت داشتن این قابلیت، شاید طولی نکشد که قادر باشیم این بازی را بر روی کامپیوتر‌های ارزان، تبلت‌ها و حتی موبایل‌ها تجربه کنیم. در صورت موفقیت آن، استریمینگ می‌تواند تمام کنسول‌ها را از صحنه رقابت خارج کند، قمیتی که هم‌اکنون برای عضویت ماهانه Stadia در نظر گرفته شده 10 دلار است، این بدین معناست که عضویت یک ساله در این سرویس بسیار ارزان‌تر از خرید یک کنسول نسل 9 خواهد بود. با این‌حال، هنوز چالش‌های بسیاری در راه این تکنولوژی قرار دارند و به همین دلیل زمان زیادی تا کارایی کامل آن و در نتیجه همه‌گیر شدن آن وجود دارد. اما این مسئله که هم‌اکنون 5 شرکت بزرگ بازی‌سازی در حال تلاش برای توسعه این تکنولوژی هستند انقلابی بودن آن را تایید می‌کند.

 

پدیده استریم کردن بازی‌ها انقلابی در این صنعت به پا خواهد کرد

 

واقعیت مجازی بدون نیاز به اتصال

واقعیت مجازی نیز از جمله چیزهایی است که در آینده تغییرات بسیاری خواهد دید. در حال حاضر، هدست‌های واقعیت‌مجازی قادر به پردازش ویدئو با رزولوشن بالا هستند و کامپیوترها نیز با این تکنولوژی هماهنگ‌تر شده‌اند. به علاوه این شرکت‌هایی همچون Oculus حاضر به کاهش قیمت دستگاه‌های واقعیت مجازی، بدون کاهش کیفیت آن‌ها هستند. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که می‌تواند در این زمینه رخ دهد تولید هدست‌های بدون نیاز به اتصال است. هم‌اکنون امکان‌پذیر نیست که بدون اتصال هدست به یک کامپیوتر، از کیفیت بالایی برخوردار شد، البته می‌توان از یک افزونه HTX Vice استفاده کرد تا برای اتصال هدست به کامپیوتر نیازی به سیم نباشد، اما هدف این‌جاست که هدست‌های بسیار قدرتمندی تولید شوند که بدون نیاز به کامپیوتر در هر کجا و هر لحظه کارایی داشته باشند. می‌توان گفت که در حال حاضر، پروسه ساخت چنین هدست‌هایی در مراحل اولیه به سر می‌برد. از جمله دیگر‌ تغییراتی که می‌تواند در این زمینه رخ دهد، قابلیت بازخورد لمسی است. توانایی لمس و حس کردن انواع سطوح و اشیا در بازی‌ها می‌تواند انقلابی بزرگ در این صنعت بر پا کند. برای رسیدن به چنین تکنولوژی‌ای، شرکت‌‌های واقعیت مجازی می‌بایست تولید کنترلر‌های عادی را کنار گذاشته و مشغول ساخت ابزاری همچون دست‌کش‌های Vrgluv و Haptx بشوند. امیدواریم که در صورت تولید چنین چیزی، کاربرد آن تنها منحصر به کارهایی همچون در دست گرفتن یک چوب بیس‌بال مجازی یا ضربه زدن به دمشنان نشود؛ بلکه قادر باشیم انواع سطوح و عناصر مختلف همچون آب و خاک یا حتی میزان انعطاف چیز‌هایی همچون لاستیک را توسط این تکنولوژی حس کنیم.

 

 واقعیت مجازی بدون نیاز به اتصال

 

دوربین‌های TOF واقعیت افزوده را به مرحله‌ای جدید خواهند رساند

فیلتر‌های اینستاگرام، عنوانی همچون Pokemon Go و دیگر برنامه‌ها پیش از این واقعیت افزوده را به یک تکنولوژی محبوب و آشنا تبدیل کرده‌اند. با این‌حال، همه ما می‌دانیم که تمام این واقعیت‌های افزوده در حال حاضر حالتی کارتونی و ساده داشته و بر خلاف نام‌شان فاصله بسیاری از واقعیت دارند. اما به لطف دوربین‌های TOF (Time of Flight) این مسئله می‌تواند به زودی تغییر کند. در توضیحی ساده می‌توان گفت که این دوربین‌ها از عمق رزولوشن بیشتری نسبت به دیگر دوربین‌ها بهره می‌برند. آن‌ها با استفاده از تکنولوژی LIDAR (مجموعه‌ از فرکانس‌های نوری IR) محیط را به عنوان یک نقشه سه بعدی پردازش می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که این دوربین‌ها به ابزاری بسیار کاربردی برای عکاس‌های حرفه‌ای بدل شوند، اما جدا از این، تکنولوژی فوق برای به‌کارگیری واقعیت افزوده نیز بسیار مناسب است. احتمال به‌کارگیری این دوربین برای طراحی بازی‌های ویدئویی همچون Pokemon Go بسیار محتمل است، با قدرت خاصی که این دوربین‌ها در پردازش تصویر دارند، پوکمون‌ها حالا به صورتی بسیار طبیعی‌ و باورپذیرتری در یک محیط قرار خواهند گرفت، حتی اگر نورپردازی آن محیط چندان مناسب نباشد. این تکنولوژی حتی می‌تواند باعث شود پوکمون‌ها توانایی حرکت در محیط را داشته باشند، چیزی که می‌تواند بازیکنان را مجبور کند به دنبال یک پوکمون در اطراف خانه بدوند! بازی‌های ویدئویی به کنار، این تکنولوژی می‌تواند در عوامل دیگری همچون ساخت آواتار‌های دقیق برای شبکه‌های اجتماعی به کار برود. با این‌که تا همه‌گیر شدن این دوربین‌ها هنوز زمان نسبتا زیادی باقی مانده، با توجه به کارایی بالا و قابلیت به‌کارگیری‌شان در وسایلی همچون تلفن‌های همراه، شکی نیست که به زودی شاهد حضورشان در بازار خواهیم بود. نیازی به گفتن نیست که در صورت افزایش تعداد این نوع دوربین‌ها، تعداد نرم‌افزار‌های هماهنگ با آنان نیز افزایش خواهد یافت.

 

 دوربین‌های TOF واقعیت افزوده را به مرحله‌ای جدید خواهند رساند

 

یکی شدن لپتاب و تبلت

شرکت‌های مختلف چند سال است که برای یکی کردن لپتاب و تبلت در تکاپو هستند و هر سال نیز شاهد نتایج پیشرفته‌تری در این زمینه هستیم. هم‌اکنون نیز نوت‌بوک‌ها برای بسیاری جایگزین لپتاب شده‌اند و از طرف دیگر نیز شاهد لپ‌تاب‌های دو در یک همچون Lenovo Yoga C630 هستیم. اما این تمام قضیه نیست، انسان‌ سال‌هاست که قصد دارد کارایی کامیپوتر‌های بزرگی که چندین سال است تولید شده‌آند را به دستگاه‌های قابل حمل کوچک‌تر همچون موبایل منتقل کند، بنابراین می‌توان از تکمیل شدن این پروسه در سال‌های آینده اطمینانی نسبی داشت. مسئله این‌جاست که مدل‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند، چه لپ‌تاب‌های دو در یک و چه نوت‌بوک‌ها، از ضعف‌هایی همچون قدرت نرم‌افزاری نه‌چندان بالا، عدم هماهنگی با ماوس، عمر باتری کوتاه و قیمت بسیار بالا رنج می‌برند. با این ‌حال سازندگان بدون شک در آینده بر بسیاری از این مشکلات غلبه خواهند کرد.

 یکی شدن لپتاب و تبلت

 

پیشرفت سیستم‌های صوتی خانگی

با این‌که سیستم‌های صوتی خانگی پیشرفته بسیاری هم‌اکنون در بازار موجود هستند، قیمت بالا و گاها دشواری نصب و به‌کار‌گیری آن‌ها از جمله نقاط ضعف‌شان محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که در آینده این سیستم‌ها علاوه بر کاهش قیمت و آسان‌سازی رابط کاربری به لطف بلوتوث، از افزایش کیفیت نیز بهره‌مند شوند. این طور که به نظر می‌رسد هوش‌های مصنوعی  کمکی همچون Google Assistant و Amazon Alexa قرار است تاثیر بسیاری در نوع کاربرد سیستم‌های صوتی داشته باشند. علاوه بر این، شما دیگر مجبور نخواهید بود برای استفاده از یک سیستم صوتی خانگی پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی به سراغ برندهای خاص بروید، چرا که روزبه‌روز شرکت‌های بیشتری در حال هماهنگ‌سازی محصولات خود با این تکنولوژی‌ها هستند.

 

 پیشرفت سیستم‌های صوتی خانگی

 

اطلاعات تکميلي