10 راز زندگی آلبرت انیشتین

1. او هویت آلمانی داشت اما شهروند این کشور بودن را در سن 16 سالگی انکار کرد.

آلبرت از دوران جوانی با ملی‌گرایی مخالفت می‌کرد و همیشه ترجیح می‌داد که خود را «شهروند جهان» معرفی کند. در سن 16 سالگی، او شهروندی آلمانی خود را باطل کرد و تا سال 1901 که شهروندی سوئیس را کسب کرد، بی ملیت باقی ماند!

آلبرت انیشتین

2. انیشتین با تنها دختر کلاس فیزیکش ازدواج کرد.

 تنها دختر در کلاس انیشتین در دانشکده صنعتی زوریخ بود. او به ریاضی و فیزیک علاقه خاصی داشت، اما زمانی که با انیشتین ازدواج کرد علاقه‌های خود را کنار گذاشت و از بچه‌های خودش و انیشتین مراقبت می‌کرد!

آلبرت انیشتین

3. انیشتین در سازمان اف‌بی‌آی (FBI) آمریکا یک پرونده 1427 صفحه‌ای داشت.

در سال 1933، قبل از سومین سفر انیشتین به آمریکا، سازمان اف‌بی‌آی شروع به تشکیل یک پرونده درباره وی کرد و این پرونده در نهایت به 1427 صفحه رسید! حتی بعد از آن انیشتین تلاش کرد که از آمریکا خارج شود، اما درخواست او از طرف وزارت امور خارجه این کشور رد شد.

آلبرت انیشتین

4. او صاحب یک فرزند نامشروع بود!

همسر انیشتین، میلوا، در سال 1902، در حالی که در صربستان با خانواده خود زندگی می‌کرد، قبل از ازدواجش با آلبرت، از او صاحب دختری شد. تاریخ‌دانان باور دارند این دختر که لیزرل (Lieserl) نام داشت، یا در دوران کودکی بر اثر تب زرد فوت کرد و یا به فرزندی قبول شد. به احتمال زیاد، انیشتین این دختر را هرگز ندیده بود. همچنین وجود لیزرل از مردم مخفی بود تا این که در سال 1987 به سبب عمومی شدن بعضی از نامه‌های انیشتین، فاش شد.

آلبرت انیشتین

5. او پول حاصل از اولین جایزه نوبل خود را صرف جدا شدن از همسرش کرد.

انیشتین که خود احتمال می‌داد برنده جایزه نوبل شود، تمام مبلغ حاصل از جایزه را به همسرش پیشنهاد داد تا او را طلاق دهد. مبلغ جایزه در حدود 10 برابر حقوق سالانه یک استاد دانشگاه در آن زمان بود.

آلبرت انیشتین

6. آلبرت انیشتین با دختر خاله خود ازدواج کرد.

آلبرت انیشتین، برای بار دوم با دختر خاله خود، السا، ازدواج کرد. همچنین پدر این دو نیز باهم خویشاوند بودند به طوری که نام خانوادگی السا نیز انیشتین بود.

آلبرت انیشتین

7. او قبل از جنبش حقوق مدنی، در این زمینه فعال بود.

انیشتین از حامیان جدی حقوق مدنی و آزادی بیان بود. هنگامی که Du Bois به عنوان یک مامور غیر قانونی از طرف قدرت خارجی محکوم شد، انیشتین برای شهادت دادن به سود او داوطلب شد. هنگامی که وکیل Du Bois به دادگاه اعلام کرد که انیشتین حاضر به شهادت است، قاضی پرونده را مختومه اعلام کرد.

آلبرت انیشتین

8. پسر او، بیشتر عمر خودش را بستری بود.

پسر دوم آلبرت، ادوارد، که Tete نیز نامیده می‌شد، به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا شد و بیشتر طول عمر خود را بستری باقی ماند. ادوارد به روان‌شناسی علاقه بسیار داشت و از طرفداران فروید بود. آلبرت پس از مهاجرت به آمریکا در سال 1933 هرگز پسر خود را ندید. ادوارد سرانجام در سن 55 سالگی در یک بیمارستان روانی درگذشت.

آلبرت انیشتین

9. او رابطه دوستانه نزدیکی با پدر جنگ شیمیایی داشت.

یک شیمی‌دان آلمانی و از دوستان نزدیک آلبرت بود. در جنگ جهانی اول، او یک گاز حاوی کلر کشنده را توسعه داد که از هوا سبک‌تر بود و به راحتی به درون حفرات تنفسی سربازها می‌رفت و آن‌ها را خفه می‌کرد. گاهی اوقات از هابر به عنوان «پدر جنگ شیمیایی» یاد می‌شود.

آلبرت انیشتین

10. او با یک جاسوس روسی رابطه عاطفی داشت.

در سال 1935، دخترخوانده انیشتین، او را به Margarita Konenkova معرفی کرد و سپس آن دو، یک رابطه عاطفی را با هم آغاز کردند. در سال 1998، 9 نامه عاشقانه انیشتین به مارگاریتا، به مزایده گذاشته شد. با توجه به یک کتاب که توسط یک جاسوس بزرگ روسی نوشته شده است، مارگاریتا یک مامور و جاسوس روسی بود؛ اگرچه این ادعا از طرف تاریخ‌دانان تایید نشده است.

 

اطلاعات تکميلي