10 روش بهینه سازی انرژی در سازمان ها و کارخانجات

چکیده

   اساسی ترین سوال در صنعت امروز این است که چگونه می توان راندمان را افزایش و به تناسب آن هزینه های انرژی و تولید آلاینده های کربنی را کاهش داد؟

   با بوجود آمدن مشکل آلودگی هوا و گرمایش زمین و کمبود منابع انرژی، اکثر کشورها خود را ملزم کرده اند تا تولید آلایندگی و استفاده از منابع انرژی فسیلی را کاهش دهند. از جمله این کشورها می توان به انگلستان اشاره کرد. انگلستان از طریق تنظیم قوانین لازم الاجرا در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2020 به حدود 34% و تا سال 2050 تا 80% نسبت میزان آلودگی در سال 1990 قدم برداشته است.

   در حال حاضر در مقوله کاهش مصرف انرژی اکثر شرکت ها و کارخانجات بیشتر به دنبال روش های ساده با اثرگذاری قابل توجه هستند. روش هایی که بتوان با آن ها بهره وری انرژی را افزایش داده و در مقابل هزینه های انرژی و تولید آلایندگی کاهش یابد.

   با توجه به مطالب بیان شده می توان گفت در تمام شرکت ها چه با دانش ممیزی انرژی کم و چه زیاد، همواره یافتن راهی برای کاهش هزینه های انرژی حتی به مقدار خیلی کم به یکی از معیارهای عملکردی و مدیریتی تبدیل شده است. اندازه گیری هوشمند می تواند اطلاعات جزیی مفیدی در مورد مصرف انرژی در اختیار ممیزان قرار دهد و به کمک این اطلاعات می توان نقاطی که پتانسیل مناسب برای انجام تغییرات رفتاری و تکنولوژیکی دارند را مشخص نمود. با تعیین یک مسیر کلی و دید همه جانبه به ناحیه های مختلف ساختمان و فرآیند کار و فعالیت های انجامی در ساختمان می توان خیلی سریع و ساده محل های صرفه جویی انرژی را مشخص نمود. سپس در راستای تغییر نحوه مصرف انرژی در آن ها اقدام نمود.

   در این مقاله 10 روش برتر که در اجرای ممیزی سازمان ها و کارخانجات اولویت و برتری دارند ارائه شده اند. این روش ها می توانند در حالت کلی راه گشایی برای افزایش راندمان، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های انرژی و کاهش تولید آلاینده های کربنی باشند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع
  • منبع: کاتالوگ شرکت siemens