معرفی صنعت مس و مقایسه ایران و جهان در زمینه مس با نگرش انرژی

چکیده

   بر اساس تعاریف جهانی، نقشه راه، یک ابزار ارتباطی است که نیازهای رقابت آمیز طولانی مدت تعیین شده توسط یک صنعت خاص را توضیح می دهد. مسلما دستیابی به راه حل برای تأمین این نیازها جهت بهبود آینده صنایع و در عین حال تأمین اهداف بهینه سازی مصرف انرژی، ضروری است.

   از آنجا که تدوین نقشه راه برای یک صنعت خاص، مستلزم بررسی جامع و کامل صنعت مورد نظر است، در پروژه نقشه راه بهینه سازی مصرف انرژی صنعت مس كشور با توجه به نقشه راه تدوین شده توسط سایر کشورها و به اقتضای شرایط صنعت مس ایران و بر اساس برنامه‌ها و اهداف تعیین شده برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این صنعت در کشور، تهیه خواهد شد.

   تدوین نقشه راه برای صنعت مس كشور معمولاً بر پایه شناسایی وضعیت فعلی، آگاهی از افق سالهای آینده و در نهایت تأمین نیازهایی است که بخشهای مختلف این صنعت جهت رسیدن به افقهای پیش بینی شده با آن مواجه هستند.

   در این راستا در پروژه حاضر در خصوص بررسی نحوه بکارگیری راهكارهای كاهش مصرف انرژی در صنعت مس كشور و رسیدن به شاخصای جهانی و ارائه تکنولوژیهای جدید یرای کارخانجات جدیدالاحداث در کشور مورد توجه قرار می گیرد. نقشه راه با توجه به نیازهای صنعتی، نیازهای مرتبط با تکنولوژی مواد، نیازهای زیست محیطی، قانونی و تکنولوژیکی و نیازهای مربوط با هریک از حوزه های منابع انرژی قابل اعتماد، بازار و محصولات و منابع انسانی تعیین می گردد و بنا به میزان اهمیت و اولویت اجرا، ارائه می گردد.

اطلاعات تکميلي