تحليل و بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی و ارائه راهکار های بهینه سازی آن

چکیده

   نیروگاهی كه در گزارش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است از نوع ترکیبی می‌باشد. این نیروگاه ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن بوده و در ارتفاع حدود 1000 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در این گزارش، واحدهای گازی نیروگاه حاضر، برای دو سوخت گازطبیعی و سوخت مایع با استفاده از نرم‌افزار GT Pro براساس اطلاعات طراحی در شرایط ایزو، مدل سازی شد و مدل ساخته شده با استفاده از نرم‌افزار GT Master تطبیق داده شد. سپس با تلفیقی از نتایج اندازه گیری، پایش دستگاه‌های اندازه گیری موجود در نیروگاه و نتایج حاصل از شبیه‌سازی، صحت سنجی نتایج حاصل انجام شد و مقادیر قابل قبول تعیین شد. در ادامه به شناسایی عوامل تأثیر گذار بر عملکرد سیکل نیروگاه پرداخته شد و سپس تأثیر آنها بر راندمان واحد گازی، بخار و سیکل ترکیبی بررسی شد. به طور کلی عوامل تأثیر گذار بر عملکرد سیکل را می‌توان به عواملی مانند رطوبت هوا، دما و فشار محیط، افت فشار در مسیر هوای ورودی به کمپرسور، افت فشار در مسیر خروجی گازهای حاصل از احتراق (مجموع افت فشار در خروجی توربین گازی و بویلر بازیافت حرارت)، ضریب بار و همچنین عوامل دیگری مانند عمر نیروگاه خلاصه نمود. به منظور بررسی تأثیر عوامل ذکر شده بر عملکرد سیکل از منو Multiple Runs در نرم‌افزار GT MASTER استفاده شد، بدین صورت که با تغییر عوامل ذکر شده در سیکل شبیه‌سازی شده در حالت طراحی در نرم‌افزار GT MASTER و رسم نمودار، تأثیر این عوامل بر عملکرد سیکل مورد بررسی قرار گرفت. سپس به بررسی کارایی واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه مورد نظر پرداخته شد و نتایج تحلیل انرژییتیک و اگزرژیتیگ واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه مورد نظر در زمان اندازه گیری ارائه شد. در این قسمت ابتدا عملکرد فعلی نیروگاه با شرایط طراحی مقایسه، علل انحراف از شرایط طراحی مشخص و در نهایت Heat Rate قابل قبول برای نیروگاه تعیین شد. در نهایت راهکارهای بهبود کارایی و کاهش مصرف داخلی واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه مورد نظر، به همراه آنالیز اقتصادی هریک ارائه شد.

دانلود فایل فهرست مطالب تحلیل و بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی و ارائه ی راهکار های بهینه سازی آن

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی در نیروگاهها