تولید ارزان پلاستیک های زیست تخریب پذیر

   پلاستیک های زیست تخریب پذیر با قیمت کمتری توسط شیمی دانان بلژیکی تولید خواهد شد. پلاستیک های زیست تخریب پذیر (PLA) در حال حاضر برای ساخت انواع ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی به دلیل هزینه زیاد، امکان رقابت با پلاستیک های نفتی را ندارد.

   محصولات پلاستیکی PLA نسبت به مواد پلاستیکی نفتی مزیت های فراوانی دارند، از جمله اینکه برای سلامتی مضر نیستند، امکان بازیافت آن ها در محیط وجود دارد، در چابگرهای سه بعدی قابل استفاده هستند، مصارف پزشکی متعددی دارند، در طبیعت به کود تبدیل می شوند و بسیار سبک هستند؛ ولی هزینه تولید این محصولات به اندازه ای زیاد است که افراد ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند.

   مهمترین ماده تشکیل دهنده PLA، اسید لاکتیک است. معمولاً این ماده از تخمیر قند موجود در نیشکر، و نشاسته ذرت تولید می شود. برای تولید PLA ابتدا اسید لاکتیک به راکتور تزریق می شودو بر اثر دمای بالا و خلأ، به یک ماده پیش پلاستیک تبدیل می شود. این فرآیند بسیار پر هزینه است. محققان برای حل این مشکل ، از یک کاتالیزور به نام زئولیت (یک ماده معدنی متخلخل، متشکل از آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن) استفاده کرده اند که مراحل کار را ساده کرده و هزینه ها را کاهش می دهد.

   محصول تولید شده با این روش تمام ویژگی های PLA را دارد و با قیمتی بسیار کمتر تولید می شود.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: ماهنامه جهان سبز
  • حوزه کاربرد: محیط زیست و توسعه پایدار
  • سازمانهاي وابسته: شیمی دانان بلژیکی